Neumovaný misál CZ-Pn XIV D 12. Analýza pramene a zařazení do historického kontextu.
Thesis title in Czech: | Neumovaný misál CZ-Pn XIV D 12. Analýza pramene a zařazení do historického kontextu. |
---|---|
Thesis title in English: | The Neumed Missal CZ-Pn XIV D 12. Analysis of the Source and Putting It into Historical Context. |
Key words: | středověk|hudební rukopisy|misál|gregoriánský chorál|české země|liturgie|mše|skriptorium|paleografie|alleluia |
English key words: | Middle Ages|musical manuscripts|Missal|plainchant|Czech lands|liturgy|Mass|scriptorium|paleography|alleluia |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Musicology (21-UHV) |
Supervisor: | prof. PhDr. David Eben, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.02.2016 |
Date of assignment: | 11.02.2016 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 15.02.2016 |
Date and time of defence: | 05.09.2018 09:30 |
Date of electronic submission: | 30.06.2018 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2018 |
Submitted/finalized: | committed by student |
Opponents: | PhDr. Jana Vozková, CSc. |
Guidelines |
Zadání navazuje na bakalářskou páci Evy Vergosové, která přinesla podrobnou inventarizaci a první srovnávací sondu do repertoáru misálu. Pramen takového významu si však jistě zaslouží hlubšího zpracování a uvedení do širších historických souvislostí. V rámci diplomové práce budou pojednána tato témata: 1) Kodikologie– evidence písařských rukou v celém prameni s ohledem na jeho genezi a zhodnocení všech složek 2) Notace- sémiologická analýza - srovnání, vyhodnocení jednotlivých notátorů a jejich specifikace 3) Repertoár– hlubší analýza vybraných částí repertoáru: zpěvy Alleluia a jejich melodická tradice, liturgie sv. týdne, popřípadě verše offertoria z období po velikonocích 4) Závěr– hypotéza o genezi celého konvolutu |
References |
BRODSKÝ, Pavel: Katalog iluminovaných rukopisů Knihovny Národního muzea v Praze, Praha 2000. CARDINE, Eugène: Sémiologie grégorienne, Abbaye Saint-Pierre de Solesmes 1978. HAVEL, Dalibor: Nejstarší latinské rukopisy a zlomky v Čechách a na Moravě, habilitační práce, FF MU, Brno 2013. HILEY, David: Post-Pentecost alleluias in medieval British liturgies, in: RANKIN, Susan / HILEY, David: Music in the Medieval English Liturgy. Plainsong & Mediaeval Music Society Centennial Essays, Oxford 1993, s. 145–174. HILEY, David: Western plainchant. A handbook, Oxford 2000. KLUGSEDER, Robert / RAUSCH, Alexander: Ausgewählte mittelalterliche Musikfragmente der Österreichischen Nationalbibliothek Wien, Purkersdorf 2011. Le Graduel romain. Édition critique par les moines de Solesmes, Vol. II Les Sources, Solesmes 1957. MALOY, Rebecca: Inside the Offertory. Aspects of Chronology and Transmission, Oxford 2010. PRASSL, Franz Karl: Beobachtungen zur adiastematischen Notation in Missalienhandschriften des 12. Jahrhunderts aus dem Augustiner-Chorherrenstift Seckau, in: Cantus Planus. International Musicological Society Study Group, Budapest 1992, s. 315–54. SCHLAGER, Karlheinz: Thematischer Katalog der ältesten Alleluia-Melodien aus Handschriften des 10. und 11. Jahrhunderts, München 1965. Elektronické zdroje: CANTUS INDEX. Online catalogue for Mass and Office chants [online]. Dostupné z WWW: FONTES CANTUS BOHEMIAE. Plainchant Sources in the Czech Lands [online]. Dostupné z WWW: MUSIKALISCHE QUELLEN DES MITTELALTERS IN DER ÖSTERREICHISCHEN NATIONALBIBLIOTHEK [online]. Dostupné z WWW: MANUSCRIPTORIUM. Virtuální badatelské prostředí pro oblast historických fondů [online]. Dostupné z WWW: |