Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Bioart – pojem a vývoj
Thesis title in Czech: Bioart – pojem a vývoj
Thesis title in English: Bioart – Concept and Development
Key words: bioart, umění, nová média, vědy o živé přírodě, novomediální umění, transgenní umění, biotech art, biologie
English key words: bioart, art, new media, life sciences, new media art, transgenic art, biotech art, biology
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: Mgr. Denisa Kera, Ph.D.
Author: Mgr. Anna Brixová - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.02.2016
Date of assignment: 05.02.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 10.02.2016
Date and time of defence: 02.02.2017 09:00
Date of electronic submission:19.12.2016
Date of proceeded defence: 02.02.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Dita Malečková, Ph.D.
Guidelines
Cílem diplomové práce je zmapovat Bioart coby samostatný umělecký směr, který se věnuje umělecké tvorbě založené na práci s živými organismy či tkáněmi – v tomto ohledu nás bude zajímat především tvorba tzv. biohackingu a soudobého novomediálního umění a jeho podob. Uměleckým dílům jako takovým se pak bude práce věnovat zejména z hlediska jejich vzájemného propojení s vědními a praktickými obory jako jsou genetika, biotechnologie či softwarové inženýrství. Kromě analýzy historického vývoje bude předmětem práce i vhled do současných tendencí Bioartu – ten bude proveden skrze rozhovory s umělci tvořícími v této oblasti.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
BROADHURST, Susan. Digital practices: aesthetic and neuroesthetic approaches to performance and technology. 1st pub. in pbk. New York: Palgrave, 2011, xi, 220 s. ISBN 978-0-230-29364-9.
HANSEN, Mark B. New philosophy for new media. Cambridge.: MIT Press, c2006, 333 s. ISBN 026258266x.
JACOBSON, Linda. CyberArts: exploring art. San Francisco: Miller Freeman, c1992, viii, 312 p., [16] p. of plates. ISBN 08-793-0253-4.
JOHNSON, Mark. The meaning of the body: aesthetics of human understanding. Chicago: University of Chicago Press, 2007, xvii, 308 p., 2 p. of plates. ISBN 02-264-0192-8.
O'REILLY, Sally. The body in contemporary art. New York: Thames, 2009, 224 p. World of art. ISBN 05-002-0400-4.
VOJVODÍK, Josef. Imagines corporis: tělo v české moderně a avantgardě. Vyd. 1. Brno: Host, 2006, 464 s. Teoretická knihovna. ISBN 80-729-4181-X.
WILSON, Stephen. Information arts: intersections of art, science, and technology. London: MIT Press, 2003, xxiv, 945 s. Leonardo (MIT Press). ISBN 978-026-2731-584
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html