Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zkušenost s přípravnými ročníky v sociálně vyloučených lokalitách Mostecka
Thesis title in Czech: Zkušenost s přípravnými ročníky v sociálně vyloučených lokalitách Mostecka
Thesis title in English: Experience with Preparatory Classes in Socialli Excludet Localities in Most
Key words: přípravné ročníky|vzdělávání|sociální znevýhodnění|sociálně vyloučené lokality|nízká úroveň vzdělání
English key words: preparatory classes|education|social disadvantage|socially excluded areas|low education level
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.01.2016
Date of assignment: 11.01.2016
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.05.2017
Date and time of defence: 05.09.2019 10:00
Date of electronic submission:04.07.2018
Date of proceeded defence: 05.09.2019
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce pojednává o problematice sociálního vyloučení a významu přípravných ročníků pro děti ze sociálně vyloučených lokalit. Přípravné ročníky jsou opatřením, které by mělo podpořit nepříznivou situaci v procesu vzdělávání v sociálně vyloučených lokalitách Mostecka. Cílem této práce je zjistit postoje a hodnocení učitelů k přípravným ročníkům v sociálně vyloučených lokalitách. Charakter práce je teoreticko-empirický. Teoretická část je zaměřená na vymezení pojmů dané problematiky. Empirická část se zaměřuje na kvalitativní výzkumné šetření, které je realizováno pomocí polostrukturovaných rozhovorů s učiteli přípravných tříd, ale také s učiteli prvního stupně základních škol, kteří již měli zkušenost s výukou žáků z přípravných ročníků v sociálně vyloučených lokalitách.

The bachelor thesis deals with the topic of socially disadvantage environment and the meaning of preparatory classes for children from the socially excluded areas. The preparatory classes are a measure which could help find a solution to this complicated issue in the education process in the socially excluded areas of Most. The aim of the thesis is to determine the opinions and the evalution from the teachers to the preparatory classes in the socially excluded areas. The charakter of the thesis is the theoretically-empirical. The theoretical part is aimed at definic the terms of the given issue. The empirici part is focused on the qualitive research which is implemented in form half-structured interviews with the teachers of the preparatory classes and also with the teachers from primary schools who had the expirience with teaching children from the prepatatory classes in the socially excluded areas.


Tématické okruhy bakalářské práce.
1. Úvod.
2. Sociální vyloučení.
3. Charakteristika Romů.
4. Vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.
5. Přpravné ročníky.
6. Sociálně vyloučené lokality Mostecka.
7. Empirické šetření.
8. Závěr.
References
BAUMAN, Z.: Globalizace. Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta, 1998.
BAUMAN, Z.: Tekuté časy: život ve věku nejistoty. Praha: Academia, 2008.
DAVIDOVÁ, E. a kol.: Romové, bydlení, soužití. Praha: Socioklub, 2000.
FRENEČUKOVÁ, S. a kol.: Město: proměnlivá ne/samozřejmost. Brno: Masarykova univerzita, 2009.
HIRT, T., JAKOUBEK, M. a kol.: ,,Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čenek, 2006.
JAKOUBEK, M., BUDILOVÁ, L. a kol.: Romové a Cikání - neznámí i známí. Voznice: LEDA, 2008.
JEDLIČKA, J., a kol.: Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004.
KELLER, J.: Exkluze jako sociální problém a jako otázka metodologická. Ostrva: Ostravská univerzita, 2014.
MAREŠ, P.: Faktory sociálního vyloučení. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2006.
MUSIL, J.: Sociologie soudobého města. Praha: Svoboda, 1967.
PELIKÁN, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2004.
SAMKOVÁ, K.A.: Romská otázka. Praha: BLINKR, 2011.
SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
SÝKORA, L., TEMELOVÁ, J. a kol.: Prevence prostorové segregace. Praha: Přírodovědecká fakulta UK a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2006.
ŠVAŘÍČKOVÁ, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html