Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Prožívání rozumově nadaných jedinců s dyslexií
Thesis title in Czech: Prožívání rozumově nadaných jedinců s dyslexií
Thesis title in English: Talented individuals with dyslexia and their well-being
Key words: dvojí výjimečnost|dyslexie|nadání|prožívání|well-being
English key words: twice exceptionality|dyslexia|talent|well-being
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.12.2015
Date of assignment: 10.12.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 16.12.2015
Date and time of defence: 05.09.2017 00:00
Date of electronic submission:25.07.2017
Date of proceeded defence: 05.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Lidé s dyslexií, kteří současně v některých oblastech vynikají a jejichž rozumové schopnosti jsou na nadprůměrné úrovni, mnohdy čelí řadě paradoxních situací v průběhu studia i v každodenním životě. Uvědomují si, že se jim něco daří, že jsou schopní řešit různé problémy, ale současně selhávají v běžných, jednoduchých činnostech, které souvisejí se čtením a psaním. Bývá pro ně obtížné přesvědčit o svých schopnostech okolí, někdy také prosadit své návrhy a nápady. Učitelé často zpochybňují nadání žáků a primárně zdůrazňují jejich obtíže v základních školních činnostech. Takové situace vedou ke zvýšené míře stresu, prožívání negativních emocí, neporozumění sama sobě i dalším složitým prožitkům.
Diplomová práce bude mít charakter kvalitativní studie. Budou realizovány rozhovory s dospělými a dospívajícími, kteří patří do kategorie tzv. dvojitě výjimečných, tedy těch, kteří na jednou stranu trpí určitými obtížemi, na druhou stranu v něčem vynikají. Cílem bude popsat prožívání uvedené cílové skupiny v kontextu dyslexie a nadání a dále navrhnout vhodné formy poradenské péče, které by saturovaly potřeby sledovaných jedinců.
References
Bartlett, D., Moody, S., & Kindersley, K. (2010). Dyslexia in the workplace: an introductory guide. Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Baum, S., Cooper, C., & Neu, T. (2001). Dual differentiation: An approach for meeting the curricular needs of gifted students with learning disabilities. Psychology in the Schools, 38(5), pp. 477-490.

Brody, L., & Mills, C. (1997). Gifted Children with Learning Disabilities: A Review of the Issues. Journal of Learning Disabilities, 30(3), pp. 282-287.

Kwang-Han Song, & Porath, M. (2011). How Giftedness Coexists with Learning Disabilities: Understanding Gifted Students with Learning Disabilities (GLD) in an Integrated Model of Human Abilities. Talent Development, 3(2), pp. 215-227.

Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada.

Pollak, D. (2009). Neurodiversity in higher education: positive responses to specific learning differences. Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Portešová, Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html