Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Ženský hlas v současné praxi historicky poučené interpretace barokní hudby v České republice
Thesis title in Czech: Ženský hlas v současné praxi historicky poučené interpretace barokní hudby v České republice
Thesis title in English: Female Voice in Contemporary Czech Practice of Historically Informed Interpretation of Baroque Music
Key words: historicky poučená interpretace barokní hudby|ženský hlas|styl|autenticita|přirozenost|objektivismus|jouissance|plaisir
English key words: female voice|style|authenticity|naturalness|objectivism|jouissance|plaisir|historically informed interpretation of baroque mu
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Musicology (21-UHV)
Supervisor: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.11.2015
Date of assignment: 12.11.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 24.11.2015
Date and time of defence: 05.09.2018 09:30
Date of electronic submission:30.06.2018
Date of proceeded defence: 05.09.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Marc Niubo, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Guidelines
Práce bude založena na rozhovorech se zpěvačkami, které se specializují na tzv. historicky poučenou interpretaci barokní hudby, a to jak studentkami, tak interpretkami a lektorkami. Autorka bude vycházet i ze své vlastní zkušenosti s tímto uměleckým prostředím, v němž se sama jako zpěvačka pohybuje. Budou zohledněny také studijní materiály, které se používají při výuce a při studiu barokní hudby. Práce se zaměří především na otázky specifické zvukovosti ženského hlasu konstruované provozovací praxí vybraných zpěvaček a na estetické představy s ní spojené. Bude věnována pozornost způsobu, jakým se tyto představy vepisují do těl interpretek (koncept embodimentu) a do výsledného zvuku jejich hlasu. Poznatky získané na základě provedených rozhovorů, pozorování i vlastní pěvecké zkušenosti budou vztaženy k existující teoretické literatuře o ženské vokalitě.
References
KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010.
JONES, Edited by Leslie C. Dunn and Nancy A. Embodied voices: representing female vocality in Western culture. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
NOVÁKOVÁ, Monika. Stará hudba v České republice: Subkultura interpretů a posluchačů. Brno, 2010. Magisterská diplomová práce. FF MU, Ústav hudební vědy.
CAVARERO, Adriana. For more than one voice: toward a philosophy of vocal expression. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2005.
SALECL, Renata a Slavoj ŽIŽEK. Gaze and voice as love objects. Durham: Duke University Press, c1996.
SILVERMAN, Kaja. The acoustic mirror: the female voice in psychoanalysis and cinema. Bloomington: Indiana University Press, c1988.
IHDE, Don. Listening and voice: phenomenologies of sound. Albany: State University of New York Press, c2007.
ABBATE, Carolyn. Unsung voices: opera and musical narrative in the nineteenth century. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1996.
DOLAR, Mladen. A voice and nothing more. Cambridge, Mass.: MIT Press, c2006.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html