Alternativní metody ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in Czech: | Alternativní metody ve výuce češtiny jako cizího jazyka |
---|---|
Thesis title in English: | Alternative methods in teaching Czech as a foreign language |
Key words: | alternativní výukové metody, sugestopedie, Nepustilova metoda, výuka dramatem, Act and Speak, čeština pro cizince |
English key words: | Alternative teaching methods, suggestopedy, Nepustil’s method, teaching drama, Act and Speak, Czech for foreigners |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 21.10.2015 |
Date of assignment: | 10.11.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 24.11.2015 |
Date and time of defence: | 30.01.2017 09:00 |
Date of electronic submission: | 04.12.2016 |
Date of proceeded defence: | 30.01.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Jarmila Valková, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce si klade za cíl představit tři vybrané alternativní metody užívané ve výuce češtiny jako cizího jazyka – sugestopedii, metodu Act & Speak a Nepustilovu metodu. Teoretická část: Studium zahraniční i domácí odborné literatury zabývající se problematikou alternativních vyučovacích metod ve výuce cizích jazyků. Charakteristika jednotlivých vybraných metod, jejích základních principů, přínosů pro výuku, možná úskalí. Praktická část: Hospitace na vybraných jazykových školách, následný popis jazykové výuky v rámci jednotlivých alternativních metod. Dotazníkové šetření mezi studenty a učiteli o výhodách a nevýhodách daných alternativních přístupů. |
References |
· ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. · HOUŠKA, Tomáš. Škola pro třetí tisíciletí. Praha: Papyrus, 1995. · CHODĚRA, Radomír a Lumír RIES. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta, 1999. 163 s. ISBN 80-7042-157-6. · CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita, 1999. · CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001. 196 s. ISBN 80-238-7482-9. · CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků: didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra, 1993. 135 s. ISBN 9999001971. · KALHOUS, Zdeněk; OBST, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. · Kao, Shin-Mei a Cecily O’Neil. Words into Worlds. Learning a Second Language Through Process Drama. New York: Ablex Publishing, 1998. · Kolektiv autorů: osobnostní herectví – učitelství. Praha: Nakladatelství AMU, 2010. · Larsen-Freeman, Diane. Techniques and Principles in Language Teaching: Teaching Techniques in English as a Second Language. Oxford: Oxford University Press, 1986. · Maley, A. a Alan Duff. Drama Techniques in Language Learning: a resource book of communication activities for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1982. · Machková, Eva. Metodika dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1999. · MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: ARTAMA, 1999. · MAIER, Christian; WEBEROVÁ, Marion. Superlearning znamená úspěch. Praha: Talpress, 1994. · MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. · MAŇÁK, Josef; ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. · MOJŢÍŠEK, Lubomír. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1988. · NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 4. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 48 s. ISBN 978-80-901873-9-9. · PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2006. · PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. · Richards, Jack C. a Theodore S. Rodgers. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. · SOLFRONK, Jan. Problematika organizačních forem vyučování a alternativního školství. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995. 51 s. · STARK, Wolfgang. Superlearning. Praha: Svoboda, 1994. · TEPPERWEIN, Kurt. Umění lehce se učit. Pelhřimov: Stanovum, 1983. · Umění lehce se učit: nové metody, které vám ulehčí učení. Edited by Kurt Tepperwein, Translated by Blanka Kubisková. [1. vyd.]. Pelhřimov: STANOVUM, 1993. 157 s. ISBN 80-900784-4-3. · Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. |