Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Správní dozor v oblasti reklamy
Thesis title in Czech: Správní dozor v oblasti reklamy
Thesis title in English: Administrative supervision of advertising
Key words: správní dozor, reklama, regulace
English key words: administrative supervision, advertising, regulation
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Administrative Law and Administrative Science (22-KSP)
Supervisor: JUDr. Jiří Rajchl, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.11.2015
Date of assignment: 18.11.2015
Confirmed by Study dept. on: 24.09.2020
Date and time of defence: 24.09.2020 15:00
Venue of defence: Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 106, 106
Date of electronic submission:27.08.2020
Date of proceeded defence: 24.09.2020
Opponents: JUDr. Ing. Josef Staša, CSc.
 
 
 
Preliminary scope of work
Diplomová práce se zabývá problematikou regulace reklamy se zaměřením na specifika výkonu správního dozoru v dané oblasti, přičemž podává komplexní popis a analýzu současné právní úpravy, a to jak hmotněprávní, tak procesněprávní. Věnuje se obecným pravidlům, která zákonodárce stanovuje pro obsah a šíření reklamy, stejně jako pravidlům zvláštním, vztahujícím se k cíleně vybraným skupinám výrobků. Právě z popisu a analýzy těchto pravidel je dobře patrná složitost právní úpravy, která v podstatném rozsahu pramení z výkladové nejednoznačnosti dané neurčitostí základních pojmů. Tato nejednoznačnost a neurčitost má pak dopad i do praktické aplikace, což je demonstrováno na množství příkladů z praxe a na vybrané judikatuře správních soudů. Dále je pozornost zaměřena i na specifika výkonu správního dozoru s důrazem na odchylky od obecných pravidel a na vymezení působnosti dozorových orgány, jejíž značná fragmentace mezi množství vzájemně nezávislých vykonavatelů veřejné správy.
Preliminary scope of work in English
This diploma thesis on the topic “Administrative supervision of advertising” deals with regulation of advertising with focus on specifics of the administrative supervision and provides a comprehensive description and analysis of current legislation (substantive law and procedural law). The thesis deals with general rules laid down by the legislator for the content and distribution of advertising as well as special rules related to specific products. The description and analysis of current legislation shows its complexity which is based on the ambiguity of interpretation resulting from the vague legal concepts. This ambiguity and uncertainty has an impact on the practical application, which is demonstrated by a number of practical examples and selected case law of administrative courts. This thesis also focuses on the specifics of administrative supervision with emphasis on deviations from the general rules and on the definition of the powers of supervisory authorities and its fragmentation among a number of independent public bodies.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html