Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zobrazení a význam zvířat v renesanční portrétní tvorbě: případ hranostaj
Thesis title in Czech: Zobrazení a význam zvířat v renesanční portrétní tvorbě: případ hranostaj
Thesis title in English: Depiction and Meaning of Animals in Renaissance Portraiture: The Case of the Ermine
Key words: renesance, portrétní tvorba, malířství, zvířata, zobrazování, ikonografie, symbolika, hranostaj, Vittore Carpaccio, Leonardo da Vinci
English key words: Renaissance, portraiture, painting, animals, depiction, iconography, symbols, ermine, Vittore Carpaccio, Leonardo da Vinci
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. PhDr. Lubomír Konečný
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.10.2015
Date of assignment: 05.10.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 22.03.2016
Date and time of defence: 12.09.2016 09:00
Date of electronic submission:19.08.2016
Date of proceeded defence: 12.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tématem bakalářské práce je zobrazování a význam zvířat v evropské portrétní malbě období druhé poloviny 15. století až počátku 17. století. Cílem první části této práce je mapování portrétního umění daného období s ohledem na výskyt zvířecích druhů a následné popsání obecné symboliky jednotlivých druhů a jejich významu. Druhá část práce se soustředí na výskyt hranostaje v renesančních portrétech, podrobněji se věnuje jeho symbolice a ilustruje ji na příkladech konkrétních uměleckých děl. Teoretickými východisky práce bude dobový kontext umělecké produkce v Evropě a její ikonografie s důrazem na humanistické tendence.
References
CAMPBELL Lorne: Renaissance Portraits: European Portrait-painting in the 14th, 15th and 16th Centuries, Yale University Press, 1990
COHEN Simona: Animals as Disguised Symbol in Renaissance Art, Boston, 2008
FUDGE Erica: Renaissance Beasts: Of Animals, Humans, and Other Wonderful Creatures, Urbana: University of Illinois Press, 2003
KALOF Linda, RESL Brigitte: A Cultural History of Animals in the Renaissance, Oxford, 2007
PANOFSKY Erwin: Studies in iconology: humanistic themes in the art of the renaissance, New York, 1939
POLLOCK Mary Sanders, RAINWATER Catherine: Figuring Animals: Essays on Animal Images in Art, Literature, Philosophy, and Popular Culture, New York, 2005
POPE-HENNESSY John: The portrait in the Renaissance, London, 1966
RABER Karen: Animals bodies, Renaissance cultre, Haney Foundation series, 2013
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html