Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Spotřebitel v estetizovaném světě současnosti
Thesis title in Czech: Spotřebitel v estetizovaném světě současnosti
Thesis title in English: Consumer in the contemporary aestheticized world
Key words: estetizace, estetický postoj, estetická situace, individualismus, spotřeba, spotřebitel, postmoderní situace
English key words: aesthetization, aesthetic attitude, aesthetic situation, individualism, consumption, consumer, postmodern situation
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Aestetics (21-KEST)
Supervisor: doc. PhDr. Helena Jarošová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.10.2015
Date of assignment: 05.10.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 21.10.2015
Date and time of defence: 14.09.2016 10:00
Date of electronic submission:23.08.2016
Date of proceeded defence: 14.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Tomáš Kulka, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Téma této práce chce být příspěvkem k úvahám spojeným s estetizačním principem, opanovavším postmoderní společnost a její hmotnou kulturu. Zaměřuje se na růst estetizace v rámci konzumních (hyperkonzumních) společností a zejména na jejího „konzumenta“ (dle Lipov. Hyperkonzumneta). Autorem věnujícím se tomuto tématu je Gilles Lipovetsky, který oslavuje demokratizaci společnosti, která povýšila svobodu člověka na všestrannou lidskou hodnotu. Je však důležité se ptát, co tato všestranně chápaná svoboda spojená s dosud nebývalým posílením individualizace práv a kulturních nároků jedince, jež na jedné straně doprovázejí estetické libovůle průmyslové výroby a obchodu, na druhé spotřebitele, vskutku znamená. Proto do kontrastu k G. Lipovetskému stavím další autory (Adorno, Horkheimer, Galbraith, Eco, Deborg, Marcuse, Vattimo), kteří se podobným otázkám také věnují a řeší je v jiných kontextech a s odlišným výchozím i finálním vyzněním.
Klíčovou otázkou bakalářské práce je, jaký je skutečný přínos oné estetizace. Zda estetizace, trvale eskalující v oblasti běžného i luxusního spotřebního zboží, funguje jako činitel podněcující smyslovou vnímavost širokých spotřebitelských vrstev, prostřednictvím neustále obměňované nabídky zboží udržuje její aktivitu a posiluje význam osobně zodpovědného výběru respektive osobního vkusu a v neposlední řadě rozšiřuje pole individuální i skupinově sdílené estetické zkušenosti. Značně široký rozsah estetizace a estetizovaných polí (městské prostředí, parky, stavby, interiéry, věci každodenní spotřeby….) hodláme soustředit na spotřebitelské chování, položit zejména otázku charakteru potencionálního estetického postoje, který spotřebitel zaujímá v momentu předběžného estetického posuzování a finálního výběru zboží.
References
ADORNO, Theodor W. – HORKHEIMER, Max. Dialektika osvícenství. Praha: Oikoymenh, 2010.
BAUMAN, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
DEBORD, Guy. Společnost spektáklu. Praha : INTU, 2007.
ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006.
GALBRAITH, John K. Společnost hojnosti. Praha: Svoboda, 1996.
MARCUSE, Herbert. Jednorozměrný člověk. Praha: Naše vojsko, 1992.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z estetiky I. Praha: Odeon, 1996.
LIPOVETSKÝ, Gilles. Éra prázdnoty. Praha: Prostor 1998.
LIPOVETSKÝ, Gilles. Paradoxní štěstí. Esej o hyperkonzumní společnosti. Praha : Prostor, 2007.
LIPOVETSKÝ, Gilles. Říše pomíjivosti. Móda a její úděl v moderních společnostech. Praha: Prostor, 2002.
VATTIMO, Gianni. Transparentní společnost. Praha: Rubato, 2013.
ZUSKA, Vlastimil. Estetika. Úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha: Triton, 2001.
WELSCH, Wolfgang: Estetické myslenie. Bratislava: Archa, 1993.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html