Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace bilingvních dětí mladšího školního věku žijících v Severním Porýní-Vestfálsku
Thesis title in Czech: Komunikace bilingvních dětí mladšího školního věku žijících v Severním Porýní-Vestfálsku
Thesis title in English: Communication of Bilingual Children of Younger School Age Living in North Rhine-Westphalia
Key words: osvojování jazyka, bilingvismus, mladší školní věk, jazyková biografie
English key words: language acquisition, bilingualism, younger school age, linguistic biography
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.10.2015
Date of assignment: 10.11.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.11.2015
Date and time of defence: 30.01.2017 09:00
Date of electronic submission:03.01.2017
Date of proceeded defence: 30.01.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Advisors: Mgr. František Martínek, Ph.D.
Guidelines
Práce se zaměří na komunikaci dětí mladšího školního věku žijících ve vícejazyčných (česko-německých) rodinách v Severním Porýní-Vestfálsku. Jádrem práce bude čtyři až pět případových studií zahrnujících jazykové biografie dětí daného věku a analýzu jejich mluveného i psaného projevu v češtině. Zkoumanými otázkami budou též komunikační strategie užívané v příslušných rodinách a postoje dětí k oběma jazykům. Výzkum využije kombinaci několika metod sběru dat, mj. polostrukturovaných rozhovorů s česky mluvícím rodičem a s dětmi (u dětí, jejichž kompetence v češtině by nebyly pro rozhovor dostačující, s případnou pomocí rodiče), nahrávky mluvených projevů dětí (pokud bude rozhovor s dítětem veden v češtině, bude k analýze použita přímo jeho nahrávka), sběr vybraných ukázek psaného projevu dětí v češtině, popř. doplňující dotazník pro německy mluvící rodiče.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu týkající se především bilingvismu, výchovy v bilingvních rodinách, osvojování jazyka, psychického a dalšího vývoje u dětí daného věku, rozdílům mezi němčinou a češtinou, v přiměřeném rozsahu též zdroje o české menšině v dané oblasti a o migraci českých mluvčích do dané oblasti; prostudovat též literaturu zabývající se zvolenými metodami výzkumu.
2. Připravit otázky polostrukturovaných rozhovorů, dotazník a koncepci sběru jazykového materiálu pro analýzu projevů dětí.
3. Kontaktovat vybrané rodiny, získat jejich informovaný souhlas s účastí ve výzkumu.
4. Uskutečnit rozhovory s vybranými rodiči a s dětmi (rozhovory nahrát), shromáždit vhodné písemné projevy dětí, realizovat případné dotazníkové šetření. Pokud nebude možné k analýze použít nahrávku rozhovoru s dítětem, získat jiný vhodný mluvený materiál.
5. Získané nahrávky přepsat, zvolit při tom vhodný způsob přepisu.
6. Nahrávky, jejich přepisy, písemné projevy i případné dotazníky analyzovat. Zaměřit se při tom na údaje potřebné pro sestavení jazykových biografií sledovaných dětí a na analýzu jazykových projevů dětí v češtině.
7. Vyvodit závěry.
References
Základní literatura

Auer, P. (Ed.) & Wei, L. (Ed.) (2007): Handbook of multilingualism and multilingual communication. New York: Mouton de Gruyter.
Bahtia, T. K. – Ritchie, W. C. (eds.) (2012): The Handbook of Bilingualism. Chichester - Malden: Wiley Blackwell.
Bavin, E. L. (ed.) (2009): The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge et al.: Cambridge University Press. (relevantní části)
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. 2. vyd. Praha: Portál.
Kroll, J. F. – Groot, A. M. B. de (eds.): 2005: The Handbook of Bilingualism. Oxford – New York: Oxford University Press.
Morgensternová, M. a kol. (2011): Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer.
Nekvapil, J. (2001): Jazykové biografie a analýza jazykových situací: K osudům německé komunity v České republice. Časopis pro moderní filologii, 83, 65 –80.
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Skutil, M. a kol.: Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Praha: Karolinum. (nebo jiná vhodná příručka vývojové psychologie)
Relevantní časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce, hesla v lingvistických a psycholingvistických encyklopediích.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html