Diagnostika pozornosti u dětí v předškolním a mladším školním věku
Thesis title in Czech: | Diagnostika pozornosti u dětí v předškolním a mladším školním věku |
---|---|
Thesis title in English: | Attention Assessment of Children at Preschool Age and Early School Age |
Key words: | pozornost, diagnostika pozornosti, předškolní věk, vlastnosti pozornosti, kognitivní funkce, Barevný test cesty pro děti |
English key words: | attention, attention diagnostics, preschool years, characteristics of attention, cognitive functions, Coloured trail making test for children |
Academic year of topic announcement: | 2015/2016 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 01.10.2015 |
Date of assignment: | 01.10.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 12.10.2015 |
Date and time of defence: | 22.05.2017 00:00 |
Date of electronic submission: | 12.04.2017 |
Date of proceeded defence: | 22.05.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Guidelines |
Pozornost bývá pokládána za tzv. primární kognitivní funkci, která je nezbytnou součástí aktivity všech dalších kognitivních procesů. Bývá také zmiňována mezi tzv. exekutivními funkcemi, jež jsou důležité pro výkon komplexních činností. Diplomová práce se zaměří na rozvoj všech složek pozornosti (tj. zaměření pozornosti, vytrvalost, rozdělení pozornosti) u dětí předškolního a mladšího školního věku. Výzkumná část se bude věnovat pilotní standardizaci diagnostického nástroje, který mapuje výše zmíněné složky pozornosti. Jedná se o alternativní barevný test, který je analogický k Testu cesty (Trail Making Test), jenž ovšem, vzhledem k využití číslic a písmen nelze použít u dětí před začátkem školní docházky, nebo na jejím počátku. Cílovou skupinou diplomové práce budou děti ve věku 5 – 7 let. |
References |
Allen, D., Haderlie, M., Kazakov, D., & Mayfield, J. (2009). Construct and Criterion Validity of the Comprehensive Trail Making Test in Children and Adolescents with Traumatic Brain Injury. Child Neuropsychology. Espy, K. A. & Cwik, M. F. (2004) The Development of a Trail Making Test in Young Children: The TRAILS-P. The Clinical Neuropsychologist. Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. (2., aktualiz. a přeprac. vyd) Praha: Portál. McCachran, M., & Laurice M., J. (2003). PASS cognitive processes, phonological processes, and basic reading performance for a sample of referred primary-grade children. Journal of research in reading. Mok, N., Tsang, L., Lee, T. C., & Llorente, A. M. (2008). The Impact of Language on the Equivalence of Trail Making Tests: Findings from Three Pediatric Cohorts with Different Language Dominance. Applied Neuropsychology. Sternberg, R. (2009). Kognitivní psychologie. (Vyd. 2.). Praha: Portál. Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. (Vyd. 1.) Praha: Portál. Vágnerová, M., & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. (Vyd. 1.) Praha: Karolinum. |