Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Diagnostika pozornosti u dětí v předškolním a mladším školním věku
Thesis title in Czech: Diagnostika pozornosti u dětí v předškolním a mladším školním věku
Thesis title in English: Attention Assessment of Children at Preschool Age and Early School Age
Key words: pozornost, diagnostika pozornosti, předškolní věk, vlastnosti pozornosti, kognitivní funkce, Barevný test cesty pro děti
English key words: attention, attention diagnostics, preschool years, characteristics of attention, cognitive functions, Coloured trail making test for children
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.10.2015
Date of assignment: 01.10.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.10.2015
Date and time of defence: 22.05.2017 00:00
Date of electronic submission:12.04.2017
Date of proceeded defence: 22.05.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Pozornost bývá pokládána za tzv. primární kognitivní funkci, která je nezbytnou součástí aktivity všech dalších kognitivních procesů. Bývá také zmiňována mezi tzv. exekutivními funkcemi, jež jsou důležité pro výkon komplexních činností. Diplomová práce se zaměří na rozvoj všech složek pozornosti (tj. zaměření pozornosti, vytrvalost, rozdělení pozornosti) u dětí předškolního a mladšího školního věku.
Výzkumná část se bude věnovat pilotní standardizaci diagnostického nástroje, který mapuje výše zmíněné složky pozornosti. Jedná se o alternativní barevný test, který je analogický k Testu cesty (Trail Making Test), jenž ovšem, vzhledem k využití číslic a písmen nelze použít u dětí před začátkem školní docházky, nebo na jejím počátku. Cílovou skupinou diplomové práce budou děti ve věku 5 – 7 let.
References
Allen, D., Haderlie, M., Kazakov, D., & Mayfield, J. (2009). Construct and Criterion Validity of the Comprehensive Trail Making Test in Children and Adolescents with Traumatic Brain Injury. Child Neuropsychology.

Espy, K. A. & Cwik, M. F. (2004) The Development of a Trail Making Test in Young Children: The TRAILS-P. The Clinical Neuropsychologist.

Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. (2., aktualiz. a přeprac. vyd) Praha: Portál.

McCachran, M., & Laurice M., J. (2003). PASS cognitive processes, phonological processes, and basic reading performance for a sample of referred primary-grade children. Journal of research in reading.

Mok, N., Tsang, L., Lee, T. C., & Llorente, A. M. (2008). The Impact of Language on the Equivalence of Trail Making Tests: Findings from Three Pediatric Cohorts with Different Language Dominance. Applied Neuropsychology.

Sternberg, R. (2009). Kognitivní psychologie. (Vyd. 2.). Praha: Portál.

Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. (Vyd. 1.) Praha: Portál.

Vágnerová, M., & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. (Vyd. 1.) Praha: Karolinum.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html