Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj celoživotního vzdělávání všeobecných sester v České republice
Thesis title in Czech: Vývoj celoživotního vzdělávání všeobecných sester v České republice
Thesis title in English: The Developement of Lifelong Education of General Nurses in the Czech Republic
Key words: celoživotní vzdělávání|nelékařské profese|vývoj|všeobecná sestra|ošetřovatelství|celoživotní učení|ošetřovatelské strategie|Evropská unie|profesionalizace
English key words: lifelong learning|general nurse|non-medical profession|developement|nursing|lifelong eduacation|nursing strategies|European Union|professionalism
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.09.2015
Date of assignment: 17.09.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 15.10.2015
Date and time of defence: 11.09.2017 10:15
Date of electronic submission:30.07.2017
Date of proceeded defence: 11.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc.
 
 
 
Guidelines
Celoživotní vzdělávání všeobecných zdravotních sester a ostatních nelékařských pracovníků prošlo velkými změnami zejména v době po vstupu České republiky do Evropské unie. Evropská legislativa klade požadavky na udržování aktuálních znalostí a nelékařské profese byly rozděleny do dvou skupin dle požadavků na kvalifikaci. Dané rozdělení vedlo k nutnosti doplnění kvalifikace pro většinu všeobecných zdravotních sester. Diplomová práce bude sledovat vývoj koncepce celoživotního vzdělávání všeobecných zdravotních sester a bude reflektovat změny především po roce 2004, kdy vešel v platnost Předpis č. 96/2004 Sb. upravující podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání.Empirické šetření se zaměří na srovnání postojů a motivace zdravotních sester, které se vzdělávaly před a po implementaci zmíněných změn. Šetření bude provedeno na náhodném vzorku všeobecných zdravotních sester pomocí dotazníku vlastní konstrukce.

1 Definice nelékařských profesí
2 Historie vzdělávání všeobecných zdravotních sester od roku 1945 v českých zemích
3 Současná evropská legislativa upravující povinnosti vzdělávání nelékařských pracovníků
4 Současná legislativa České republiky upravující povinnosti vzdělávání nelékařských pracovníků
5 Profesní příprava a vzdělávání všeobecných zdravotních sester
6 Celoživotní vzdělávání všeobecných zdravotních sester
6.1 Typy a oblasti vzdělávání všeobecných zdravotních sester
6.2 Náplň celoživotního vzdělávání všeobecných zdravotních sester
6.3 Poskytovatelé vzdělávání
7 Empirické šetření motivace ke vzdělávání všeobecných zdravotních sester
References
ALEXANDER, Margaret F. a Phyllis J. RUNCIMAN. Struktura kompetencí všeobecné sestry podle ICN: zpráva o postupu přípravy ICN struktury kompetencí a konzultací. 1. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003, 57 s. ISBN 80-7013-392-9.

BÁRTLOVÁ, Sylva. Sociologické aspekty vzdělávání sester. Sestra. 15(11), 2005: 16-17.

BOČKOVÁ, Věra. Celoživotní vzdělávání - výzva nebo povinnost?. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2000, 29 s. ISBN 80-244-0155-X.

Brůha, Dominik a Prošková, Eva. Zdravotnická povolání. 1.vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2011. 559 s. ISBN 978-80-7357-661-5.

DUCKWORTH, Vicky a Jonathan TUMMONS. Contemporary issues in lifelong learning [online]. Berkshire, England: McGraw-Hill, 2010, 127 p.

Kutnohorská, Jana. Historie ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 206 s. Sestra. ISBN 978-80-247-3224-4.

LONDON, Manuel. The Oxford handbook of lifelong learning. Oxford: Oxford University Press, 2011, 509 s. ISBN 97-8019-539-048-3.

MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2005, 202 s. ISBN 80-7238-220-9.

Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Tauris, 2001, 98 s. ISBN 80-211-0372-8.

PALÁN, Zdeněk. Výkladový slovník vzdělávání dospělých., 1. vyd. Olomouc: DAHA,1997, 159 s. Promos. ISBN 80-902-2321-4.

PALÁN, Zdeněk. Vzdělávání dospělých a Evropa. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 127 s. Promos. ISBN 80-704-1879-6

PALÁN, Zdeněk. Vzdělávání - brána k evropské integraci: sborník z mezinárodní konference. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 502 s. Promos. ISBN 80-210-2419-4.

QUINN, Francis M. The Principles and practice of nurse education. 3rd ed., repr. 1995. London [etc.]: Chapman & Hall, 1995, 476 s. ISBN 0-412-43550-0.

Staňková, Marta. Sestra - reprezentant profese. 1.vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002. 78 s. České ošetřovatelství: praktické příručky pro sestry; 11. ISBN 80-7013-368-6.

Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2002, 271 s. ISBN 80-850-4721-7.

TUIJNMAN, Albert. International encyclopedia of adult education and training. 2nd ed. Tarrytown, N.Y., USA: Pergamon, 1996, 271 s. Resources in education (Oxford, England). ISBN 00-804-2305-1..

Vzdělávání dospělých a profesní vzdělávání v členských státech Evropské unie. Praha: Akademie J. A. Komenského, 1994, 80 s. ISBN 80-7048-074-2.

Změny v roli sestry na počátku nového tisíciletí: sborník příspěvků z konference s mezinárodní účastí, Brno, 21.-22. listopad 2006. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, [2006]. 208 s. ISBN 80-7013-449-6.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html