Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Mlčeti stříbro, mluviti zlato. Rozvíjení mluvních dovedností v současných učebnicích češtiny pro cizince
Thesis title in Czech: Mlčeti stříbro, mluviti zlato. Rozvíjení mluvních dovedností v současných učebnicích češtiny pro cizince
Thesis title in English: Silence is silver, speech is golden. Developing speaking skills in current textbooks of Czech for foreigners
Key words: čeština pro cizince, komunikační kompetence, komunikační přístup, mluvení, mluvní dovednosti, učebnice češtiny pro cizince
English key words: Czech for foreigners, communicative competence, communicative language teaching, speaking, speaking skills, textbooks of Czech for foreigners
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.09.2015
Date of assignment: 04.09.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.09.2015
Date and time of defence: 12.09.2016 00:00
Date of electronic submission:15.08.2016
Date of proceeded defence: 12.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomantka ve své práci provede analýzu mluvních cvičení ve vybraných didaktických materiálech pro výuku cizích jazyků, které byly poprvé vydány po roce 2000 a které se deklarativně hlásí ke komunikačnímu přístupu. Těžištěm analýzy budou učebnice češtiny pro nerodilé mluvčí (především Basic Czech III, Čeština pro cizince, Česky krok za krokem 2), pro porovnání budou analyzovány také vybrané učebnice němčiny (Tangram aktuell). Ve všech případech půjde o učebnice určené žákům na úrovni B1.
V teoretické části diplomantka nejprve představí vývoj role mluvních cvičení v jednotlivých metodách výuky cizích jazyků, přičemž se zaměří především na komunikační přístup. Dále popíše typy mluvních cvičení a názory současné lingvodidaktiky na jejich přínos pro rozvoj komunikační kompetence žáků, jak ji definoval van Ek.
Ve výzkumné části bude sledovat, jaké typy mluvních cvičení jsou zastoupeny ve vybraných didaktických materiálech, zda jsou variovány, zda mohou dobře sloužit k rozvoji komunikační kompetence žáka (tj. zda v tomto ohledu odpovídají poznatkům současné didaktiky jazyka) a zda jsou, pokud jde o zastoupení, povahu a využití mluvních cvičení, mezi analyzovanými učebnicemi podstatnější rozdíly, popř. jaké. Sekundárně bude formou případové studie zjišťovat, jak se mluvních cvičení reálně ve výuce využívá a jak je a jejich využití hodnotí lektoři a žáci. Bude přitom využívat metodu strukturovaného pozorování a komparace vybraných učebnic, vytvoří a vyhodnotí strukturované dotazníky určené lektorům i žákům a podle možností také provede náslechy na hodinách, během kterých budou sledované učebnice použity, a polostrukturovaná interview s lektory a žáky.
V poslední, praktické části práce navrhne modifikace mluvních cvičení objevujících se v učebnicích, případně i cvičení nová, kterými lze učební materiál vhodně doplnit, a to na základě odpovědí získaných z dotazníků a interview, analýzy učebnic němčiny, doporučení zahraničních i českých lingvodidaktiků i vlastní lektorské zkušenosti.
References
BRUMFIT, Christopher: Communicative Methodology in Language Teaching. The roles of fluency and accuracy. Cambridge: Cambridge University Press 1984.
CELCE-‐MURCIA, M. - McINTOSH, L.: Teaching English as a Second or Foreign Language. Rowley, Mass., Newbury House Publishers 1979.
CHAULDRON, Craig: Second Language Classrooms. Research on teaching and learning. Cambridge: Cambridge university press 1988.
CHODĚRA, R.: Didaktika cizích jazyků. Úvod do vědního oboru. Praha, Academia 2006.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assess-ment [online]. Council of Europe [cit. 2014-10-9]. Dostupné z: http://www.coe.int/ t/dg4/linguistic/Source/Framework_EN.pdf
CUNNINGSWORTH, A.: Choosing your Coursebook. Oxford, Heineman 1995.
ELLIS, R. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2008.
ELLIS, R.; BARKHUIZEN, E. Analysing Learner Language. OUP, 2009.
FINOCCHIARO, M. - BRUMFIT, C. J.: The Functional‐notional Approach. From Theory to
GASS, S. M.; SELINKER, L. Second Language Acquisition. An Introductory Course. Routledge, 2008.
GAVORA, P.: Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005.
HÁDKOVÁ, M.: Popis referenční úrovně A1 pro češtinu - Může sloužit učiteli? In: B. Štindlová - J. Čemusová (eds.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2006, s. 17-22.
HÁNKOVÁ, D.: Co lze získat z učebních materiálů. In: B. Štindlová - J. Čemusová (eds.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2006, s. 187-198.
HÁNKOVÁ, D.: Mění nový obsah a metody jazykového vyučování roli učitele? In: Hlínová, K. (ed.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropolis 2009, s. 95-104.
HERRELL, A. - JORDAN, M.: 50 Strategies for Teaching English Language Learners. 3. vyd. Upper Saddle River, Pearson 2008.
HINKEL, E. (ed.): Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning. Vol. II. New York: Routledge 2011, s. 541-557.
HRDLIČKA, M.: Cizí jazyk čeština. Praha, ISV 2002.
HRDLIČKA, M.: Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha, Karolinum 2009.
HRDLIČKA, M.: Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň, Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická 2010.
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/17481/PRACE-S-KORPUSY-VE-VYUCE-ZAKU-CIZINCU.html
JIN, L. - CORTAZZI, M.: Re‐-evaluating Traditional Approaches to Second Language Teaching and Learning. In: E. Hinkel (ed.): Handbook of Research in Second Lan-guage Teaching and Learning. Vol. II. New York, Routledge 2011, s. 558-575.
JOHNSON, Karen: Understanding Communication in Second Language Classrooms. 2. vyd. Cambridge: Cambridge University Press 1996.
JONES, K.: Simulations in Language Teaching. Cambridge, Cambridge University Press 1982.
KOTKOVÁ, R.: Využití učebního textu pro rozvíjení sociokulturní kompetence. In: Hlínová, K. (ed.): Sborník asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. Praha, Akropo-lis 2009, s. 109-114.
KRASHEN, S. D. - TERRELL, T. D.: The Natural Approach. Oxford, Pergamon Press 1983.
KRASHEN, S. D.: Second Language Acquisition and Second language Learning. Oxford, Pergamon Press 1981.
LARSEN ‑FREEMAN, D.: Techniques and Principles in Language Teaching. 2. vyd. Oxford, Oxford University Press 2000.
LITTLE, D. G. - PERCLOVÁ, R.: Evropské jazykové portfolio: příručka pro učitele a školitele. Praha, Ústav pro informace ve vzdělávání 2005.
LITTLEWOOD, Wiliam: Communicative Language teaching. Cambridge: Cambridge University Press 1990.
LYNCH, Tony: Communication in the Language Classroom. 1. vyd. Oxford: Oxford University Press 1996.
MAREŠ, J., KŘIVIHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 1989.
MAREŠ, Jiří; Křivohlavý, Jaro: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995.
McCROSKEY, J., C - RICHMOND, V., P. - McCROSKEY, L., L.: An Introduction to Communication in the Classroom: The Role of Communication in Teaching and Training. Boston: Pearson 2006.
PALMER, H. E. - PALMER, D.: English through Actions. 3. vyd. London, Longman 1970.
PALMER, H. E. - REDMAN, V. H.: This Language‐­learning Business. London, Oxford. Practice. Oxford, Oxford University Press 1983.
RICHARDS, J. C. - RODGERS, T. S.: Approaches and Methods in Language Teaching. A Description and Analysis. 3. vyd. Cambridge, Cambridge University Press 1986.
ŠÁRA, M. - BISCHOFOVÁ, J. - CONFORTIOVÁ, H. - CVEJNOVÁ, J. - ČADSKÁ, M. - HOLUB, J. - LÁNSKÁ, L. - PALKOVÁ, Z. - TURZÍKOVÁ, M.: Prahová úroveň - Čeština jako cizí jazyk. Strasbourg, Council of Europe 2001.
SAVIGNON, S. J.: Communicative Language Teaching. State of the Art. TESOL Quarterly 1991, roč. 25, č. 2, s. 261-277.
SAVILLE-TROIKE, M. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge : CUP, 2006, 2007.
SCRIVENER, J.: Learning Teaching. Oxford, Macmillan Education 2011.
ŠEBESTA, Karel: Od jazyka ke komunikaci. Praha, Karolinum 2005.
ŠEBESTA, Karela kol.: Osvojování a vyučování. Terminologický slovník. Praha, Univerzita Karlova 2014.
SELIGER, H. W.; SHOHAMY, E. Second Language Research Methods. OUP, 2008.
SKINNER, B. F.: About Behaviorism. London, Jonathan Cape Ltd. 1974.
SKINNER, B. F.: Verbal Behavior. New York, Appletton‐Century‐Crofts 1957.
ŠKODOVÁ, Svatava, ŠTINDLOVÁ, Barbora. Modifikace principů přímé metody pro potřeby výuky gramatiky češtiny jako cizího jazyka. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2006–2007. Praha: Akropolis, 2007.
THORNBURY, Scott: How to teach speaking. Harlow, Longman 2005.
UR, P.: Grammar teaching. Research, theory and practice. In: E. Hinkel (ed.): Hand-book of Research in Second Language Teaching and Learning. Vol. II. New York, Rout-ledge 2011, s. 507-522.
VALIŠOVÁ, P.: Učebnicový korpus a jeho využití pro výuku češtiny jako cizího jazyka Dostupné z: http://www.ujc.cas.cz/miranda2/export/sitesavcr/data.avcr.cz/humansci/ujc/vyzkum/gramatika-a-korpus/proceedings-2012/konferencni prispevky/ValisovaPavlina.pdf?0.2587481189984828
WIDDOWSON, H. G.: Aspects of Language Teaching. Oxford, Oxford University Press 1990.
WIDDOWSON, H. G.: The teaching of English as communication. In: C. J. Brumfit - K. Johnson (ed.): The Communicative Approach to Language Teaching. 6. vyd. Oxford, Oxford University Press 1987, s. 117-121.
WILLIS, J.; WILLIS, D.: Challenge and change in Language teaching. Oxford, Heinemann Macmillan 2003.
WILLIS, Jane: A Framework for Task-Based Learning. Harlow, Longman 1996.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html