Možnosti využití hudby jako didaktického prostředku v procesu edukace dospělých
Thesis title in Czech: | Možnosti využití hudby jako didaktického prostředku v procesu edukace dospělých |
---|---|
Thesis title in English: | Possibilities of the Use of Music as a Didactic Aid in Adult Education Process |
Key words: | hudba v edukaci dospělých, hudební vzdělávání dospělých, didaktika dospělých, didaktický prostředek, využití hudby, intencionální působení hudby |
English key words: | music in adult education, music adult education, didactics of adult education, didactic aid, use of music, intentional action of music |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 16.08.2015 |
Date of assignment: | 16.08.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 15.10.2015 |
Date and time of defence: | 12.09.2019 10:30 |
Submitted/archived: | archived |
Guidelines |
Cílem diplomové práce bude zmapovat způsoby, kterými je možné využívat hudbu v procesu vzdělávání a učení se dospělých. Zaměří se na využití intencionálního působení hudby, v podobě pasivní (cílený poslech hudby) i aktivní (vlastní hudební činnost). Reflektována budou rovněž specifika prostředí vzdělávacích kurzů i samostatného učení se dospělých. Při zpracování tématu bude využita odborná literatura, zejména z oblasti filozofie, sociologie, psychologie, muzikoterapie a hudební pedagogiky. Výstupem práce bude kategorizace relevantních způsobů využití hudby jako didaktického prostředku a zhodnocení jejich přínosu v procesu edukace dospělých. Struktura: 1 Funkce hudby a její historické proměny 1.1 Rituální a magická funkce 1.2 Terapeutická a relaxační funkce 1.3 Informační funkce 1.4 Edukační funkce 2 Vliv hudby na člověka 2.1 Pohled vybraných vědních oborů na vliv hudby 2.2 Působení jednotlivých složek hudby na organismus 3 Vztah hudby k edukaci dospělých 3.1 Hudba a edukační proces 3.2 Hudba jako didaktický prostředek 4 Způsoby využití hudby v edukaci dospělých 4.1 Aktivní hudební činnosti 4.2 Pasivní působení hudby |
References |
CLARKE, David a Eric F. CLARKE. Music and consciousness: philosophical, psychological, and cultural perspectives. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2011, 384 p. ISBN 978-0-19-955379-2. COOK, Nicholas a Mark EVERIST. Rethinking music. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2001, 574 p. ISBN 0-19-879004-1. EPPERSON, Gordon. The Musical Symbol. A Study of the Philosophic Theory of Music. Ames: The Iowa State University Press, 1967, 323 p. FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 238 s. ISBN 80-246-0965-7. GERLICHOVÁ, Markéta. Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 136 s. ISBN 978-80-247-4581-7. KANTOR, Jiří, Matěj LIPSKÝ a Jana WEBER. Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 295 s. ISBN 978-80-247-2846-9. KEMP, Anthony. The musical temperament: psychology and personality of musicians. Oxford: Oxford University Press, 1996, 283 p. ISBN 0-19-852363-7. KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 435 s. ISBN 978-80-247-2329-7. MARK, Michael L. Music education: source readings from ancient Greece to today. 4th ed. New York: Routledge, 2013, 352 p. ISBN 978-0-415-50689-2. ROTHENBERG, Julia. Sociology looks at the arts. 1st ed. New York:Routledge, 2014,281 p. ISBN 978-0-415-88794-6. ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6. |