Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Možnosti využití hudby jako didaktického prostředku v procesu edukace dospělých
Thesis title in Czech: Možnosti využití hudby jako didaktického prostředku v procesu edukace dospělých
Thesis title in English: Possibilities of the Use of Music as a Didactic Aid in Adult Education Process
Key words: hudba v edukaci dospělých, hudební vzdělávání dospělých, didaktika dospělých, didaktický prostředek, využití hudby, intencionální působení hudby
English key words: music in adult education, music adult education, didactics of adult education, didactic aid, use of music, intentional action of music
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.08.2015
Date of assignment: 16.08.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 15.10.2015
Date and time of defence: 12.09.2019 10:30
Submitted/archived: archived
Guidelines
Cílem diplomové práce bude zmapovat způsoby, kterými je možné využívat hudbu v procesu vzdělávání a učení se dospělých. Zaměří se na využití intencionálního působení hudby, v podobě pasivní (cílený poslech hudby) i aktivní (vlastní hudební činnost). Reflektována budou rovněž specifika prostředí vzdělávacích kurzů i samostatného učení se dospělých. Při zpracování tématu bude využita odborná literatura, zejména z oblasti filozofie, sociologie, psychologie, muzikoterapie a hudební pedagogiky. Výstupem práce bude kategorizace relevantních způsobů využití hudby jako didaktického prostředku a zhodnocení jejich přínosu v procesu edukace dospělých.


Struktura:

1 Funkce hudby a její historické proměny
1.1 Rituální a magická funkce
1.2 Terapeutická a relaxační funkce
1.3 Informační funkce
1.4 Edukační funkce
2 Vliv hudby na člověka
2.1 Pohled vybraných vědních oborů na vliv hudby
2.2 Působení jednotlivých složek hudby na organismus
3 Vztah hudby k edukaci dospělých
3.1 Hudba a edukační proces
3.2 Hudba jako didaktický prostředek
4 Způsoby využití hudby v edukaci dospělých
4.1 Aktivní hudební činnosti
4.2 Pasivní působení hudby
References
CLARKE, David a Eric F. CLARKE. Music and consciousness: philosophical, psychological, and cultural perspectives. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2011, 384 p. ISBN 978-0-19-955379-2.

COOK, Nicholas a Mark EVERIST. Rethinking music. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2001, 574 p. ISBN 0-19-879004-1.

EPPERSON, Gordon. The Musical Symbol. A Study of the Philosophic Theory of Music. Ames: The Iowa State University Press, 1967, 323 p.

FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 238 s. ISBN 80-246-0965-7.

GERLICHOVÁ, Markéta. Muzikoterapie v praxi: příběhy muzikoterapeutických cest. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 136 s. ISBN 978-80-247-4581-7.

KANTOR, Jiří, Matěj LIPSKÝ a Jana WEBER. Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 295 s. ISBN 978-80-247-2846-9.

KEMP, Anthony. The musical temperament: psychology and personality of musicians. Oxford: Oxford University Press, 1996, 283 p. ISBN 0-19-852363-7.

KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 435 s. ISBN 978-80-247-2329-7.

MARK, Michael L. Music education: source readings from ancient Greece to today. 4th ed. New York: Routledge, 2013, 352 p. ISBN 978-0-415-50689-2.

ROTHENBERG, Julia. Sociology looks at the arts. 1st ed. New York:Routledge, 2014,281 p. ISBN 978-0-415-88794-6.

ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html