Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Požadavky na kompetence lektorů adaptačních kurzů pro střední školy a druhý stupeň základních škol
Thesis title in Czech: Požadavky na kompetence lektorů adaptačních kurzů pro střední školy a druhý stupeň základních škol
Thesis title in English: Demands on Competencies of Lectors of Adaptation Courses for High School
Key words: adaptační kurz, střední škola, gymnázium, druhý stupeň základní školy, lektor, kompetence, kompetenční model, sociálně-patologické jevy, primární prevence rizikového chování, zážitková pedagogika, skupinová dynamika
English key words: adaptation course, secondary school, high school, lector, tutor, comptenencies, competency model, social pathological phenomena, primary prevention, outdoor education, group dynamics
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.06.2015
Date of assignment: 18.09.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 22.09.2015
Date and time of defence: 22.06.2016 15:00
Date of electronic submission:17.05.2016
Date of proceeded defence: 22.06.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Zásady pro vypracování:
Adaptačním kurzům se v poslední době přikládá poměrně velký význam a jsou realizovány na většině českých gymnázií a na mnoha základních školách při přechodu žáků na druhý stupeň. Hlavním cílem těchto několikadenních soustředění je podpora pozitivních skupinových procesů. Adaptační kurzy jsou zajišťovány samotnými školami nebo stále častěji organizacemi, které se na tuto činnost specializují. Výběr organizace zajišťující adaptační kurz provádí škola. Lektoři organizace zodpovídají za realizaci kurzu, připravují metodiku kurzu, zodpovídají za vedení žáků a za komunikaci s učitelem a případně i se školou. Tyto činnosti vyžadují mnohé kompetence lektorů. Cílem práce je zjistit, co školy od kurzu očekávají, podle jakých kritérií vybírají realizátora a jaké kompetence by měli podle jejich očekávání mít lektoři, kteří kurz povedou. Na základě zjištěných požadavků následně zpracuji kompetenční model lektora adaptačních kurzů pro střední školy a druhý stupeň základních škol, který porovnám s kompetenčními modely lektorů, které mají organizace zpracovány. V práci se nejprve zaměřením na adaptační kurzy pro střední školy a druhý stupeň základních škol a na kvalitu lektorů těchto kurzů, dále budu analyzovat typy organizací nabízejících adaptační kurzy pro střední školy a druhý stupeň základních škol působících v České republice a na kompetenční modely jejich lektorů, pokud je mají zpracovány. Součástí práce bude empirické šetření zaměřené nejprve na zjišťování požadavků škol na adaptační kurzy a na lektory organizací, které je zajišťují (do šetření bude zařazen náhodný vzorek základních a středních škol v České republice), následně na kompetenční modely lektorů v těchto organizacích. Šetření bude probíhat formou dotazníků distribuovaných e-mailem pouze školám, které realizují adaptační kurzy prostřednictvím specializovaných organizací. Dotazník bude zjišťovat, co školy od kurzu očekávají, podle jakých kritérií vybírají realizátora kurzu a jaké kompetence by měli mít lektoři, kteří kurz povedou. Další součástí šetření budou polostrukturované rozhovory s personalisty organizací či s jinými osobami zajišťujícími personální oblast v organizacích, které adaptační kurzy realizují. Rozhovory budou zaměřeny na kompetenční modely lektorů adaptačních kurzů. Na základě požadavků škol zpracuji kompetenční model lektorů adaptačních kurzů pro střední školy a druhý stupeň základních škol a porovnám ho s kompetenčními modely lektorů organizací.

Předběžná struktura práce:
1 Adaptační kurzy pro střední školy a druhý stupeň základních škol
2 Kvalita lektorů adaptačních kurzů pro střední školy a druhý stupeň základních škol
3 Organizace nabízející adaptační kurzy pro střední školy a druhý stupeň základních škol v České republice
4 Kompetenční modely lektorů adaptačních kurzů organizací nabízejících adaptační kurzy pro střední školy a druhý stupeň základních škol v České republice
5 Empirické šetření
5.1 Požadavky škol na adaptační kurzy pro střední školy a druhý stupeň základních škol v České republice a na kompetence lektorů zajišťujících tyto kurzy
5.2 Kompetenční modely lektorů organizací nabízejících adaptační kurzy pro střední školy a druhý stupeň základních škol v České republice
6 Kompetenční model lektora adaptačních kurzů pro střední školy a druhý stupeň základních škol
References
ARMSTRONG, Michael. Personální management. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-614-5.
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-930-9.
BROWN, Rupert. Group processes. Oxford: Blacwell Publishing, 2000. ISBN 987-0-631-18496-6.
KOCIANOVÁ, Renata. Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2497-3.
KOLB, David A.. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice-Hall, 1984. ISBN 0132952610. Digitalizováno: 2. únor 2010. Dostupné z: http://academic.regis.edu/ed205/kolb.pdf.
HRKAL, Jan a Radek HANUŠ. Zlatý fond her II: výběr her a programů připravených pro kursy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-660-8.
JIRÁSEK, Ivo. Vymezení pojmu zážitková pedagogika. Gymnasion, Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2004. ISSN 1214 603X.
REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba, Metody pro vedoucí skupin a učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0222-6.
TUCKMAN, Bruce. Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin. [Washington: American Psychological Asociation], 1965.
Dostupné z http://openvce.net/sites/default/files/Tuckman1965DevelopmentalSequence.pdf.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: PedF MU, 1992. ISBN 80-210-0428-2.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html