Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Porozumění digitálnímu versus tištěnému textu u žáků 9. tříd na základních školách
Thesis title in Czech: Porozumění digitálnímu versus tištěnému textu u žáků 9. tříd na základních školách
Thesis title in English: Reading comprehension of digital versus printed texts at ninth grade students at primary schools
Key words: čtení, vnímání textu, porozumění textu, gramotnost, elektronický text, tištěný text, počítač, tablet, papír, rychlost čtení
English key words: reading, reading perception, reading comprehension, literacy, electronic text, printed text, personal computer, tablet, paper, reading speed
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 22.06.2015
Date of assignment: 22.06.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.06.2015
Date and time of defence: 12.06.2017 09:00
Date of electronic submission:24.04.2017
Date of proceeded defence: 12.06.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Michal Lorenz, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Osnova práce:
1. Úvod
2. Teorie – vysvětlení základních pojmů
3. Současný stav problematiky (stejné/podobné výzkumy)
4. Výběr metody, textu, žáků
5. Předvýzkum
6. Výzkum a hodnocení
7. Závěr
Práce se budě věnovat srovnání úrovně porozumění tištěného a digitálního textu na vybraných školách. Cílem bude zjistit schopnosti a dovednosti žáků porozumět předloženému textu, v rámci srovnání digitální a tištěné předlohy. Jedním z výstupů práce bude teoretické zpracování základních pojmů a současného stavu problému na základě studia odborné literatury. Stěžejní částí práce bude provedení šetření s následným vyhodnocením. Průzkumu budu předcházet předvýzkum. Konkrétně půjde o kvalitativní průzkum za pomoci jedné z metod comprehension testů. Žákům bude předložen text s otázkami, vztahující se k němu, jak v digitální, tak tištěné podobě.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
BUBENÍČKOVÁ, Petra., ČUŘÍN, Michal., ZACHOVÁ, Alena a kol. Kontexty čtenářství a čtenářské gramotnosti. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. 135 s.
DOLEŽALOVÁ, Jana. Funkční gramotnost: proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005. 88 s.
CHALOUPKA, Otakar. Horizonty čtenářství: (Aktivita, proměnlivost a výchova čtenářství pubescentního dítěte). Praha: Albatros, 1971. 124 s.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. 265 s.
PAPÍK, Richard. Naučte se číst!. Praha: Grada, 1992. 184 s. ISBN 80-854-24-93-2.
TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno, Host, 2008. 207 s.
Elektronické zdroje:
EDEN, Sigal, ESHET-ALKALAI, Yoram. Print Versus Digital: The Effect of Format on Performance in Editing Text. British Journal of Educational Technology. [online]. September 2013, roč. 44, č. 5 s. 13-21 [cit. 2015-04-14]. Dostupné z:http://www.openu.ac.il/innovation/chais2012/downloads/c-Eden-Eshet-Alkalai-63_eng.pdf
MANGEN, Anne, WALGERMO, Bente R., BRØNNICK, Kolbjørn. Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research [online]. 2013, roč. 58, s. 61-68 [cit. 2015-04-14]. Dostupné z:http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883035512001127
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html