Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
The Rise of the YouTube Celebrity: The Migration of Young Audiences from TV to Independent Content Creators
Thesis title in Czech: Zrod YouTube celebrity: přesun mladých diváků od televize k nezávislým tvůrcům obsahu
Thesis title in English: The Rise of the YouTube Celebrity: The Migration of Young Audiences from TV to Independent Content Creators
Key words: YouTube, celebrita, monetizace, YouTuber, YouTubeři, televize, narrowcasting, vlog, Let’s Play, letsplay, parasociální interakce, mikrocelebrita, skrytá reklama, product placement, Patreon, PewDiePie
English key words: YouTube, celebrity, monetization, YouTuber, YouTubers, vlog, Let’s Play, letsplay, micro-celebrity, hidden advertising, product placement, narrowcasting, television, Patreon, para-social interaction, PewDiePie
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 17.06.2015
Date of assignment: 17.06.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.06.2015
Date and time of defence: 14.09.2016 09:00
Date of electronic submission:29.07.2016
Date of proceeded defence: 14.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Ing. Petr Koubský, CSc.
 
 
 
Advisors: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Guidelines
Diplomová práce vychází z hypotézy, že část současných mladých diváků vyměnila ‘celebrity‘ (Grinin, 2009; Schikel, 1985) ze světa televize a filmu za tzv. youtubery, tedy tvůrce a tváře kanálů videoportálu YouTube. Teoretická část práce se bude zabývat zjm. jejich zrodem. Americká práce (Ault, 2014) je referenčním rámcem praktické části diplomové práce; užité metody budou navrženy v podobě vztahnutelné. Jejím hlavním cílem je ověřit rozsah platnosti základní hypotézy mezi českými mladými diváky (se zaměřením na věkovou kategorii odpovídající druhému stupni ZŠ), na základě rozhovorů s některými z nich a vlastní analýzy komunit a obsahu kanálů vybraných YouTuberů prakticky zkoumat důvody jejich přesunu od televize k nezávislým tvůrcům videoobsahu.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
AULT, Susanne. Survey: YouTube Stars More Popular Than Mainstream Celebs Among U.S. Teens. In: Variety Magazine [online]. [cit. 2015-01-06] Dostupné z http://variety.com/2014/digital/news/survey-youtube-stars-more-popular-than-mainstream-celebs-among-u-s-teens-1201275245/.
BOLTER, J. David; GRUSIN, Richard; GRUSIN, Richard A. Remediation: Understanding new media. mit Press, 2000.
BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. DMS : Digital Media and Society : YouTube : Online Video and Participatory Culture (2nd Edition). Oxford, GBR: Wiley, 2013.
DYNEL, Marta. Participation framework underlying YouTube interaction. Journal of Pragmatics, 2014, 73: 37-52.
Grinin, Leonid: ‘People of Celebrity’ as a New Social Stratum and Elite. In Hierarchy and Power in the History of Civilizations: Cultural Dimensions (pp. 183–206). / Ed. by Leonid E. Grinin and Andrey V. Korotayev. Moscow: KRASAND/Editorial URSS, 2009.
JENKINS, Henry. Convergence culture: Where old and new media collide. NYU press, 2006.
JONES, Julie Marie. The Me in Media: A functionalist approach to examining motives to produce within the public space of YouTube. 2010.
Schikel, Richard. Intimate Strangers: The Culture of Celebrity New York: Doubleday, 1985. ISBN 0-385-12336-1.
TAPSCOTT, Don. Grown up digital: How the net generation is changing your world HC. McGraw-Hill, 2008.
ZHANG, Kaifu; ZUBCSEK, Peter Pal. Community Leaders or Entertainment Workers? Incentivizing Content Generation in Social Media. 2010.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html