Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Ženský hlas v současné teorii
Thesis title in Czech: Ženský hlas v současné teorii
Thesis title in English: The Female Voice in Contemporary Theory
Key words: ženský hlas, teorie, gender, feminismus, poststrukturalismus, psychoanalýza, soudobá vokalita
English key words: female voice, theory, gender, feminism, post-structuralism, psychoanalysis, contemporary vocal music
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Musicology (21-UHV)
Supervisor: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 17.06.2015
Date of assignment: 17.06.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 18.06.2015
Date and time of defence: 05.09.2016 09:00
Date of electronic submission:30.06.2016
Date of proceeded defence: 05.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Kolářová, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Guidelines
Ženský hlas se stal v posledním čtvrtstoletí středem velkého zájmu filozofů a humanitních teoretiků (Roland Barthes, Slavoj Žižek, Adriana Cavarero aj.). V české muzikologii je to dosud nereflektované téma a cílem této bakalářské práce je zprostředkovat je českému muzikologickému prostředí. Protože se převážná většina těchto teorií zabývá zvukovým aspektem hlasu bez textu, jsou tyto teorie obzvláště relevantní pro uvažování o vokální hudbě 20. století a rozšířených vokálních technikách (extended vocal techniques). Na základě důkladného čtení (close reading) a vzájemného srovnání vybraných teoretických textů autorka podá přehled o základních směrech současného uvažování o ženském hlase.
References
Roland Barthes, The Grain of the Voice, in: Image, Music, Text. New York: Hill and Wang 1977, s. 179-189.

Hannah Bosma, Bodies of evidence, singing cyborgs, and other gender issues in electrovocal music, Organised Sound: An International Journal of Music and Technology 8/1, pp. 5-17, 2003.

Hannah Bosma, Musical Washing Machines, Composer-Performers, and Other Blurring Boundaries: How Women Make a Difference in Electroacoustic Music,Canadian Journal of Music, roč.26, č. 2, 2006, s. 97-117.

Adriana Cavarero, A più voci: Filosofia dell’espressione vocale, Milano: Feltrinelli 2005.

Leslie Clarence Dunn (ed.) a Nancy A. Jones (ed.), Embodied Voices: Representing Female Vocality in Western Culture, Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

Melanie Austin Crump, When Words Are Not Enough: Tracing the Development of Extended Vocal Techniques in Twentieth-Century America, Dissertation, University of North Carolina at Greensboro 2008.

Ryan Dohoney, An Antidote to Metaphysics: Adriana Cavarero’s Vocal Philosophy, Women and Music: A Journal of Gender and Culture, vol. 15, 2011, s. 70-85.

Linda Fischer, Feminist phenomenological voices, Continental Philosophy Review, Vol. 43, No. 1, 2010, s. 83-95.

Laura Pigozzi, A nuda voce: vocalità, inconscio, sessualità, Torino: Antigone 2008.

Laura Pigozzi, Voci smarrite: godimento femminile e sublimazione, Torino: Antigone 2011.

Renata Salecl (ed.), Slavoj Žižek (ed.), Gaze and Voice As Love Objects (Series: SIC 1), Durham: Duke University Press Books 1996.

Jacqueline Singer, Female Vocality: Sounding, Hearing, and Structures of Feeling Re-Framed, Dissertation, University of Cape Town 2009.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html