Učitelovo pojetí rolových očekávání
Thesis title in Czech: | Učitelovo pojetí rolových očekávání |
---|---|
Thesis title in English: | Teacher´s concept of his Role Expectations |
Key words: | profesní role učitele, učitelovo pojetí role, rolová očekávání, profesní identita učitele, učitelovy profesní vztahy, výchovný vztah |
English key words: | teacher's professional role, teacher's concept of his role, role expectations, teacher's professional identity, teacher's professional relationships, educational relationship |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 10.06.2015 |
Date of assignment: | 10.06.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 21.04.2016 |
Date and time of defence: | 13.06.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 21.04.2016 |
Date of proceeded defence: | 13.06.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Guidelines |
Cílem práce je zjištění možných individuálních způsobů, jakými učitelé vnímají očekávání, kladená na ně v jejich profesní roli. Práce je teoreticko-empirická. V teoretické části se zabývám profesní rolí učitele, jeho vlastní koncepcí očekávání, která jsou na něj v jeho roli kladena, jeho profesní identitou. Empirická část je založena na polostrukturovaných rozhovorech s konkrétními učiteli a jejich následné analýze. V rozhovorech zjišťuji, jak tito učitelé rozumí pojmu osobní identita, jak ji osobně chápou, v čem vidí její těžiště, zda se setkali s očekáváními vůči své profesní roli, která souzněla či naopak nesouzněla s tím, jak ji vnímají a jak k nim přistupovali. |
References |
Bauman, Zygmunt. Tekutá modernita. Praha: Mladá fronta, 2002. Bendl, Stanislav. Školní kázeň. Praha: ISV, 2001. Cihelková, Barbora. Učitelé si stěžují na drzé rodiče. Lidové noviny, 2016-02-02. ISSN 0862-5921. Čermák, Ivo, Hřebíčková, Martina a Petr Macek, eds. Agrese, Identita, Osobnost. Tišnov: Sdružení SCAN, 2003. Gavora, Peter. Učiteľovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Prehľad problematiky. Pedagogika, 2008, roč. LVIII, č. 3, s. 222-235. Havlík, Radomír a kol. Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1998. Juklová, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. Koťa, Jaroslav. Poslání školy. Pedagogika, 1996, roč. XLVI, č. 4, s. 318-328. Koťa, Jaroslav. Učitelství jako povolání. In: Vališová, Alena a Hana Kasíková, eds. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 15-26. Kraus, Blahoslav. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. Krykorková, Hana, Váňová, Růžena et al. Učitel v současné škole. Praha: FF UK, 2010. Lacroix, Jean. Smysl člověka. Praha: Vyšehrad, 1970. Liessmann, Konrad Paul. Hodnota člověka. Břeclav: Malovaný kraj, 2010. Lipovetsky, Gilles. Éra prázdnoty: Úvahy o současném individualismu. 4. vydání. Praha: Prostor, 2008. Lukas, Josef a Roman Švaříček. Reflexe problematiky zkoumání identity učitele. Příspěvek na XV. konferenci ČAPV, České Budějovice, 12. – 14. 9. 1997. [online]. [cit. 2015-11-23]. Dostupné z: http://www.jlukas.cz/doc/pedagogicka/reflexe_problematiky_zkoumani_ucitele.pdf Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. Michálek, Jiří. Topologie výchovy (Místo výchovy v životě člověka). Praha: Oikoymenh, 1996. Moree, Dana. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013. Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. Ortega y Gasset, José. Vzpoura davů. Praha: Naše vojsko, 1993. Palouš, Radim. Heretická škola. Praha: Oikoymenh, 2008. Pavelková, Isabella. Nuda ve škole. In: Krykorková, Hana, Váňová, Růžena et al. Učitel v současné škole. Praha: FF UK, 2010, s. 219-234. Piťha, Petr. Učitelé, společnost a výchova. Praha: Karolinum, 1999. Pražská skupina školní etnografie. Čeští žáci po deseti letech. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2004. Průcha, Jan. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. Rabušicová, Milada a Milan Pol. Vztahy školy a rodiny dnes: Hledání cest k partnerství. Pedagogika, 1996, roč. XLVI, č.1 a 2, s. 49-61 a 105-116. Riesman, David. Osamělý dav. 2. vydání. Praha: Kalich, 2007. Sak, Petr. Proměny české mládeže. Praha: Petrklíč, 2000. Sak, Petr a Karolína Saková. Mládež na křižovatce. Praha: Svoboda Servis, 2004. Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004. Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. Strouhal, Martin. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013. Šeďová, Klára, Švaříček, Roman a Zuzana Šalamounová. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. Štech, Stanislav. Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, roč. XLIV, č. 4, str. 310-320. Štech, Stanislav a kol. Stát se učitelem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1995. Švaříček, Roman, Šeďová, Klára et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál, 2014. Švaříček, Roman. Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta. Brno, 2009. Dizertační práce. Filosofická falkulta Masarykovy univerzity. Vališová, Alena, Bratská, Mária, Sliwerski, Boguslaw et al. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005. Vališová, Alena a Hana Kasíková, eds. Pedagogika pro učitele. 2. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011. Vašina, Bohumil. Konfliktní role a role nejistoty jako zdroj pracovní zátěže učitelů a některé charakteristiky práce. In: Řehulka, Evžen a Oliva Řehulková, eds. Učitelé a zdraví 2. Brno: Pavel Křepela, 1999, s. 67-85. Vašutová, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. Vojtíšková, Kateřina. Interakce rodiny a školy pohledem matek. Pedagogika, 2010, roč. LX, č. 2, s. 115-126. Výrost, Jozef a Ivan Slaměník, eds. Sociální psychologie. 2. přepracované a rozšířené vydání. Praha: Grada, 2008. |