Role muzeí ve vzdělávání dospělých
Thesis title in Czech: | Role muzeí ve vzdělávání dospělých |
---|---|
Thesis title in English: | The Role of Museums in Adult Education |
Key words: | muzeum|muzejní edukace|dospělý|vzdělávání dospělých|neformální vzdělávání|informální učení|volnočasová edukace |
English key words: | museum|museum education|adult|adult education|informal learning|leisure time education |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 08.06.2015 |
Date of assignment: | 08.06.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 08.10.2015 |
Date and time of defence: | 20.06.2017 10:00 |
Date of electronic submission: | 12.05.2017 |
Date of proceeded defence: | 20.06.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se zaměří na muzea a jejich roli ve vzdělávání a učení se dospělých. Cílem práce je zjistit, jaké vzdělávací příležitosti poskytují muzea dospělým návštěvníkům a jaká je úloha muzeí v rámci vzdělávání dospělých. Pozornost bude věnována vývoji edukační role muzejní instituce a také muzejní pedagogice jako významně se rozvíjející vědecké disciplíně. Řešena budou rovněž specifika dospělých jako cílové skupiny muzejní edukace. V tomto kontextu se práce zaměří i na otázku volného času kategorie dospělých a možnosti využít vzdělávací nabídky muzeí k uspokojení svých vzdělávacích potřeb. Teoretické zakotvení práce bude vycházet z českých, ale zejména anglicky psaných monografií a odborných článků především z oblasti muzeologie a muzejní pedagogiky. Empirické šetření si klade za cíl zjistit, jakou vzdělávací nabídku poskytují všeobecná, umělecká a technická muzea zřizovaná Ministerstvem kultury České republiky dospělým návštěvníkům a jak zde pracovníci v oblasti muzejního vzdělávání zohledňují specifika dospělých v praxi. Použita bude metoda rozhovoru. 1 Muzejní instituce 1.1 Vznik a podstata muzeí 1.2 Vývoj edukační role muzeí 2 Dospělí jako cílová skupina muzejní edukace 2.1 Specifika dospělých z hlediska volnočasové edukace 2.2 Specifika dospělých z hlediska vzdělávání a vybraná specifika docility dospělých 3 Muzea jako instituce vzdělávání dospělých 3.1 Muzejní pedagogika 3.2 Muzea a formální vzdělávání dospělých 3.3 Muzea a neformální vzdělávání dospělých 3.4 Muzea a informální učení dospělých 3.5 Typologie dospělých návštěvníků muzeí 4 Empirické šetření – Vzdělávací nabídka pro dospělé ve vybraných muzeích a přístup k těmto návštěvníkům ze strany pracovníků v oblasti muzejního vzdělávání |
References |
BRABCOVÁ, Alexandra (ed.). Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Juko, 2003, 583 s. ISBN 80-86213-28-5. FALK, John H. a Lynn D. DIERKING. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek: AltaMira Press, 2000, 272 s. ISBN 0-7425-0294-5. KNELL, Simon J., MacLEOD Suzanne a Sheila WATSON. Museum Revolutions: How Museums Change and are Changed. New York: Routledge, 2007, 416 s. ISBN 0-203-93264-1. MONK, David F. John Dewey and Adult Learning in Museums. Adult Learning [online]. University of Victoria, 2013. vol. 24, no. 2, s. 63-71. ISSN: 1045-1595, Dostupné z: doi: 10.1177/1045159513477842. JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a Lenka MRÁZOVÁ KRAJÍČKOVÁ. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9. RAO, Bhaskara D. Adult Learning in the 21st Century. New Delhi: Discovery Publishing House, 2004, 351 s. ISBN 81-7141-797-3. SACHATELLO-SAWYER, Bonnie et al. Adult Museum Programs: Designing Meaningful Experiences. Walnut Creek: AltaMira Press, American Association for State and Local History, 2002, 213 s. ISBN 978-0759100978. STRÁNSKÝ, Zbyněk. Úvod do studia muzeologie. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 169 s. ISBN 80-210-1272-2. ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 394 s. ISBN 978-80-244-3034-8. ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4. TALBOYS, Graeme K. Museum Educator´s Handbook. Aldershot, Hampshire in England and Brookfield, Vermont in USA: Gower, 2000, 220 s. ISBN 0-556-08173-3. WAIDACHER, Friedrich. Príručka všeobecnej muzeológie. Bratislava: Slovenské národné múzeum, 1999, 477 s. ISBN 80-8060-015-5. |