Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role muzeí ve vzdělávání dospělých
Thesis title in Czech: Role muzeí ve vzdělávání dospělých
Thesis title in English: The Role of Museums in Adult Education
Key words: muzeum|muzejní edukace|dospělý|vzdělávání dospělých|neformální vzdělávání|informální učení|volnočasová edukace
English key words: museum|museum education|adult|adult education|informal learning|leisure time education
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.06.2015
Date of assignment: 08.06.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 08.10.2015
Date and time of defence: 20.06.2017 10:00
Date of electronic submission:12.05.2017
Date of proceeded defence: 20.06.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zaměří na muzea a jejich roli ve vzdělávání a učení se dospělých. Cílem práce je zjistit, jaké vzdělávací příležitosti poskytují muzea dospělým návštěvníkům a jaká je úloha muzeí v rámci vzdělávání dospělých. Pozornost bude věnována vývoji edukační role muzejní instituce a také muzejní pedagogice jako významně se rozvíjející vědecké disciplíně. Řešena budou rovněž specifika dospělých jako cílové skupiny muzejní edukace. V tomto kontextu se práce zaměří i na otázku volného času kategorie dospělých a možnosti využít vzdělávací nabídky muzeí k uspokojení svých vzdělávacích potřeb. Teoretické zakotvení práce bude vycházet z českých, ale zejména anglicky psaných monografií a odborných článků především z oblasti muzeologie a muzejní pedagogiky. Empirické šetření si klade za cíl zjistit, jakou vzdělávací nabídku poskytují všeobecná, umělecká a technická muzea zřizovaná Ministerstvem kultury České republiky dospělým návštěvníkům a jak zde pracovníci v oblasti muzejního vzdělávání zohledňují specifika dospělých v praxi. Použita bude metoda rozhovoru.

1 Muzejní instituce
1.1 Vznik a podstata muzeí
1.2 Vývoj edukační role muzeí
2 Dospělí jako cílová skupina muzejní edukace
2.1 Specifika dospělých z hlediska volnočasové edukace
2.2 Specifika dospělých z hlediska vzdělávání a vybraná specifika docility dospělých
3 Muzea jako instituce vzdělávání dospělých
3.1 Muzejní pedagogika
3.2 Muzea a formální vzdělávání dospělých
3.3 Muzea a neformální vzdělávání dospělých
3.4 Muzea a informální učení dospělých
3.5 Typologie dospělých návštěvníků muzeí
4 Empirické šetření – Vzdělávací nabídka pro dospělé ve vybraných muzeích a přístup k těmto návštěvníkům ze strany pracovníků v oblasti muzejního vzdělávání
References
BRABCOVÁ, Alexandra (ed.). Brána muzea otevřená: průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea. Náchod: Juko, 2003, 583 s. ISBN 80-86213-28-5.
FALK, John H. a Lynn D. DIERKING. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making of Meaning. Walnut Creek: AltaMira Press, 2000, 272 s. ISBN 0-7425-0294-5.
KNELL, Simon J., MacLEOD Suzanne a Sheila WATSON. Museum Revolutions: How Museums Change and are Changed. New York: Routledge, 2007, 416 s. ISBN 0-203-93264-1.
MONK, David F. John Dewey and Adult Learning in Museums. Adult Learning [online]. University of Victoria, 2013. vol. 24, no. 2, s. 63-71. ISSN: 1045-1595, Dostupné z: doi: 10.1177/1045159513477842.
JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a Lenka MRÁZOVÁ KRAJÍČKOVÁ. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010, 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9.
RAO, Bhaskara D. Adult Learning in the 21st Century. New Delhi: Discovery Publishing House, 2004, 351 s. ISBN 81-7141-797-3.
SACHATELLO-SAWYER, Bonnie et al. Adult Museum Programs: Designing Meaningful Experiences. Walnut Creek: AltaMira Press, American Association for State and Local History, 2002, 213 s. ISBN 978-0759100978.
STRÁNSKÝ, Zbyněk. Úvod do studia muzeologie. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2000, 169 s. ISBN 80-210-1272-2.
ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, 207 s. ISBN 978-80-7367-551-6.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 394 s. ISBN 978-80-244-3034-8.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Muzejní edukace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 140 s. ISBN 978-80-244-3003-4.
TALBOYS, Graeme K. Museum Educator´s Handbook. Aldershot, Hampshire in England and Brookfield, Vermont in USA: Gower, 2000, 220 s. ISBN 0-556-08173-3.
WAIDACHER, Friedrich. Príručka všeobecnej muzeológie. Bratislava: Slovenské národné múzeum, 1999, 477 s. ISBN 80-8060-015-5.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html