Specifické potřeby neslyšících při studiu na vysokých školách v České republice
Thesis title in Czech: | Specifické potřeby neslyšících při studiu na vysokých školách v České republice |
---|---|
Thesis title in English: | Specific Needs of Deaf People Studying at Universities in Czech Republic |
Key words: | centra pro podporu studentů se specifickými potřebami, neslyšící student, podpůrné služby, sluchové postižení, specifické vzdělávací potřeby, vysokoškolské studium. |
English key words: | centre for support to students with special needs, hearing disability, special educational needs, support services, university education. |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 08.06.2015 |
Date of assignment: | 08.06.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 07.10.2015 |
Date and time of defence: | 05.09.2016 14:30 |
Date of electronic submission: | 28.07.2016 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Pavol Frič, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce bude analýza potřeb neslyšících, kteří studují na českých vysokých školách. Zaměřím se na klasifikaci skupiny neslyšících podle stupně a typu sluchového postižení a míry identifikace jedince se sociokulturní menšinou neslyšících. V práci se budu soustředit na možnosti a specifika vzdělávání a poradenských služeb nabízených neslyšícím studentům na českých vysokých školách. Součástí práce též bude šetření smíšeného typu týkající se potřeb a požadavků při vzdělávání této specifické skupiny studujících. Na základě kvalitativní rozhovorů s neslyšícími vysokoškolskými studenty, jejich vyučujícími a pracovníky poradenských center bude zpracován dotazník, který bude zaměřen na potřeby neslyšících při studiu na vysoké škole. Tento dotazník bude předložen pouze neslyšícím studentům. Výstupem šetření bude zjištění nejvýznamnějších potřeb při vzdělávání, které by mohlo být využito také jako podklad pro organizaci dalšího vzdělávání neslyšících. |
References |
· HÁDKOVÁ, Kateřina. Studium sluchově postižených na vysoké škole. Speciální pedagogika. 2006, vol. 16, no. 1. Available from:http://dspace.specpeda.cz/handle/0/360
· HUDÁKOVÁ, Andrea. Studenti s vadou sluchu: možnosti studia po střední škole. Unie: časopis České unie neslyšících. Praha: Česká unie neslyšících, 2007, vol. 16, no. 1-2. · JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 2000, 354 s. ISBN 80-718-4823-9. · KOMORNÁ, Marie. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 87 s. ISBN 978-808-7218-181. · KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2002, 303 s. ISBN 80-246-0329-2. · LANG, Harry G. Higher Education for Deaf Students: Research Priorities in the New Millennium. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2002, vol. 7, issue 4, pp. 267-280. DOI: 10.1093/deafed/7.4.267. Available from:http://jdsde.oxfordjournals.org/content/7/4.toc · LANGER, Jiří a Eva SOURALOVÁ. Surdopedie - Andragogika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 53 s. ISBN 80-244-1206-3. · NIKOLARAIZI, Magda. The Role of Educational Experiences in the Development of Deaf Identity. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2006, vol. 11, issue 4, pp. 477-492. DOI: 10.1093/deafed/enl003. Available from:http://jdsde.oxfordjournals.org/content/11/4.toc · STINSON, Michael, Yufang LIU, Rosemary SAUR a Gary LONG. Deaf College Students' Perceptions of Communication in Mainstream Classes. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 1996, vol. 1, issue 1, pp. 40-51. DOI: 10.1093/oxfordjournals.deafed.a014280. Available from:http://jdsde.oxfordjournals.org/content/1/1.toc |