Sociokulturní kompetence a jazykové vyučování studentů programu Erasmus
Thesis title in Czech: | Sociokulturní kompetence a jazykové vyučování studentů programu Erasmus |
---|---|
Thesis title in English: | Sociocultural competences and language teaching of Erasmus students |
Key words: | sociokulturní kompetence|student|jazykové vyučování|čeština jako cizí/druhý jazyk|program Erasmus|Univerzita Karlova |
English key words: | sociocultural competence|student|language teaching|Czech as a foreign/second language|Erasmus program|Charles University |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 03.06.2015 |
Date of assignment: | 08.06.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 17.06.2015 |
Date and time of defence: | 19.06.2017 00:00 |
Date of electronic submission: | 09.05.2017 |
Date of proceeded defence: | 19.06.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. |
Guidelines |
Diplomová práce se bude zabývat sociokulturními kompetencemi a jazykovým vyučováním studentů-začátečníků programu Erasmus navštěvujících Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Teoretická část se zaměří na uvedení do problematiky sociokulturních kompetencí na základě prostudované odborné literatury, stručně představí program Erasmus a s ním související organizace s důrazem na prostředí Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Praktická část se bude soustředit na vymezení oblastí sociokulturních kompetencí, se kterými se studenti-začátečníci při jazykovém vyučování v rámci programu Erasmus na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze setkávají. Definování oblastí bude vycházet z informací a materiálů poskytnutých organizacemi zastřešujícími program Erasmus (rektorát Univerzity Karlovy, Zahraniční oddělení Filozofické fakulty Univerzity Karlovy), ze stručné analýzy učebních plánů a učebnic jazykového vyučování studentů-začátečníků používaných ve fakultou zajišťovaných kurzech českého jazyka pro studenty Erasmu a výčtu sociokulturních kompetencí v popisu referenční úrovně A1 podle SERR. Zkoumání míry osvojení znalostí vybraných sociokulturních kompetencí studentů-začátečníků se uskuteční v závěru kurzů předložením dotazníku s otevřenými a uzavřenými otázkami doplněnými o názornou obrazovou složku demonstrující vybranou sociokulturní dovednost. Studenti-začátečníci budou na tyto ukázkové situace písemně reagovat. Cílem bude objektivně zmapovat míru osvojení vybraných sociokulturních kompetencí studenty v rámci jazykového vyučování. Shromážděná data budou vyhodnocena a budou vyvozeny závěry. |
References |
Balowska, G., Čadská, M. Sociokulturní kompetence ve výuce cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Ústav jazykové a odborné přípravy; Ratiboř: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa v Raciborzu, 2008. ISBN 978-80-87238-01-1. Balowska, G., Hádková, M. Sociokulturní složka výuky cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Raciborz: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa v Raciborzu, 2008. ISBN 978-80-7414-028-0. Bischofová, J. a kol. Prahová úroveň – čeština jako cizí jazyk. Praha: Univerzita Karlova, 2001. ISBN 92-871-4761-2. Bischofová, J., Hrdlička, M. Sociálně-kulturní minimum pro azylanty a osoby požívající doplňkové ochrany. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 2007. ISBN sine. Hádková, M., Línek, J., Vlasáková, K. Čeština jako cizí jazyk: Úroveň A1: podle „Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 2005. ISBN 80-260-1459-6. Hasil, J. Interkulturní aspekty mezikulturní komunikace. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2011. ISBN 978-80-7414-400-4. Hasil, J. Sociokulturní kompetence jako součást popisů úrovní českého jazyka. In: Bohemistyka 3/2006. s. 183–192. ISSN 1642-9893. Hrdlička, M. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV nakladatelství, 2002. ISBN 80- 85866-98-6. Hrdlička, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-867-1. Lantolf, J. P. Sociocultural theory and second language learning. Oxford: Oxford University Press, 2005. Šindelářová, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-089-1. Šindelářová, J. Socio-cultural competence as a precondition for mastering Czech as a foreign language. In Bohemistyka 4/2007. s. 281-293. ISBN 1642-9893. Šindelářová, J. Sociokulturní minimum pro učitele češtiny jako cizího jazyka. In Vzdělávání v sociokulturním kontextu: diverzita a vzdělávací bariéry: sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference. Editor Brtnová Čepičková, I. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2008. ISBN 978-80-7414-035-8. Šormová, K.. Sociokulturní kompetence. In Cvejnová, J. Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR úrovně A1, A2. (pp. 228–249). Praha: NÚV, 2015. ISBN 978-80-7481-076-3. Společný evropský referenční rámec: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4. van Ek, J. Objectives for foreign language learning: Volume I. Scope. Strasbourg: Council of Europe, 1986. ISBN 92-871-0921-4. |