Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Postupy rozvíjení čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Thesis title in Czech: Postupy rozvíjení čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Thesis title in English: Methods of reading literacy development for pre-school children
Key words: předškolní děti, čtenářská gramotnost, pregramotnost, předškolní vzdělávání
English key words: pre-school children, reading literacy, preliteracy, pre-school education
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.05.2015
Date of assignment: 27.05.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 17.06.2015
Date and time of defence: 05.09.2016 00:00
Date of electronic submission:15.08.2016
Date of proceeded defence: 05.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zaměří na faktory školního a domácího prostředí, které ovlivňují rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku. Výzkumná část práce prostřednictvím řízených rozhovorů s učiteli a učitelkami mateřských škol přinese poznatky o tom, jaké metody rozvíjení čtenářské gramotnosti dětí předškolního věku jsou v českých mateřských školách uplatňovány a jaké materiály jsou pedagogy v mateřských školách využívány.
References
1. BEDNÁŘOVÁ, J. – ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno, Computer Press 2007.

2. BYTEŠNÍKOVÁ, I.: Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno, Masarykova univerzita, 2007.

3. DOLEŽALOVÁ, J.: Funkční gramotnost: Proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. Hradec Králové, Gaudeamus 2005.

4. DUKE, N.K. – KAYS, J.: “Can I say ‘once upon a time’?”: Kindergarten children developing knowledge of information book language. In: Early Childhood Research Quarterly, 1998, 13(2), s. 295-318.

5. EVANS, M. – SHAW, D. – BELL, M.: Home literacy activities and their influence on early literacy skills. In: Canadian Journal of Experimental Psychology/Revue canadienne de psychologie expérimentale, 2000, 54(2), s. 65–75.

6. HOMOLOVÁ, K.: Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské prekompetence u předškolních dětí. In R. Wildová (Ed.), Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha, PedF UK 2012, s. 17 – 36.

7. KLEECK, A.: Domény pregramotnosti. In Z. Kolláriková - B. Pupala (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál 2001.

8. KROPÁČKOVÁ, J. - WILDOVÁ, R. - KUCHARSKÁ, A.: Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In: Pedagogická orientace, 2014, 24(4), s. 488–509.

9. MERTIN, V.: Podpora a rozvoj čtenářských dovedností v předškolním věku. In V. Mertin
- I. Gillernová (Eds.): Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha, Portál 2003, s. 121 – 129.

10. PETROVÁ, Z. – VALÁŠKOVÁ, M.: Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole. Teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava, Renesans, 2007.

11. PRŮCHA, J.: Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha, Grada 2011.

12. RABUŠICOVÁ, M: Gramotnost: staré téma v novém pohledu. Brno, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta 2002.

13. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2012.

14. ZAJITZOVÁ, E.: Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha, Hnutí R 2011.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html