Nighthawks in The Age of Anxiety. Dílo Edwarda Hoppera čtyřicátých let 20. století a "barokní ekloga" Wystana Hugha Audena z perspektivy intermediality.
Thesis title in Czech: | Nighthawks in The Age of Anxiety. Dílo Edwarda Hoppera čtyřicátých let 20. století a "barokní ekloga" Wystana Hugha Audena z perspektivy intermediality. |
---|---|
Thesis title in English: | Nighthawks in The Age of Anxiety. The work of Edward Hopper of the 1940s and a "Baroque Eclogue" by Wystan Hugh Auden from the perspective of an intermediality. |
Key words: | Edward Hopper, Wystan Hugh Auden, Nighthawks, The Age of Anxiety, americké umění, čtyřicátá léta 20. století, intermedialita |
English key words: | Edward Hopper, Wystan Hugh Auden, Nighthawks, The Age of Anxiety, american art, 1940s, intermediality |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Art History (21-UDU) |
Supervisor: | prof. PhDr. Lubomír Konečný |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 21.05.2015 |
Date of assignment: | 21.05.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 22.03.2016 |
Date and time of defence: | 22.06.2016 09:00 |
Date of electronic submission: | 09.05.2016 |
Date of proceeded defence: | 22.06.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Guidelines |
Předmětem diplomové práce je dílo malíře Edwarda Hoppera ze čtyřicátých let 20. století ve vztahu k rozsáhlé básni Wystana Hugha Audena The Age of Anxiety. A Barocque Eclogue (1947). Práce sleduje zkoumání intermediálních ko-relací mezi obrazem a textem na příkladu významných děl amerického moderního umění první poloviny 20. století. Přestože těžiště práce spočívá ve čtyřicátých letech, bude pozornost věnována také Hopperovu dílu meziválečného období. Zvláštní pozornost bude věnována Hopperovu obrazu The Nighthawks (1942), který je považován za jedno z jeho nejvýznamnějších děl válečných let. Jedinečná pozice toho obrazu bude rekonstruována prostřednictvím intermediálních projekcí a vazeb na Audenovu báseň. |
References |
BADT, Kurt: Raumphantasien und Raumillusionen. Wesen der Plastik. DuMont: Köln 1963. CONRAD-MARTIUS, Hedwig: Der Raum. Kösel Verlag: München 1968. FOUCAULT, Michel: O jiných prostorech, in: Idem: Myšlení vnějšku, Hermann a synové: Praha 2003, 71–86. GEBSER, Jean: Ursprung und Gegenwart I-III. DTV: München 1973. IMDAHL, Max: Bildbegriff und Epochenbewußtsein? In: Max Imdahl: Gesammelte Schriften III. Reflexion, Theorie, Methode. Suhrkamp: Frankfurt am Main 1996, s. 518-557. MITCHELL, William J. Thomas: Picture theory: essays on verbal and visual representation. Chicago: Univ. of Chicago Press 1994. STAROBINSKI, Jean: Melancholie v zrcadle. Tři přednášky o Baudelairovi. Malvern: Praha 2013. Steiner, Wendy: The colours of rhetoric: problems in the relation between modern literature and painting. Chicago: Chicago University Press 1982. LEVIN, Gail. Edward Hopper. An Intimate Biography. New York: Alfred A. Knopf, 2007. THEISEN, Gordon. Staying Up Much Too Late. Edward Hopper's Nighthawks and the Dark Side of The Amrican Psyche. New York: Thomas Dunne Books, 2006. |