Metodologické inovace v psychologickém výzkumu
Thesis title in Czech: | Metodologické inovace v psychologickém výzkumu |
---|---|
Thesis title in English: | Methodological innovations in psychological research |
Key words: | Replikace, předregistrace, pochybné výzkumné praktiky, publikační zkreslení |
English key words: | Replication, pre-registration, questionable research practices, publication bias |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.05.2015 |
Date of assignment: | 18.05.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 04.06.2015 |
Date and time of defence: | 17.06.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 19.04.2016 |
Date of proceeded defence: | 17.06.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ivana Šípová, Ph.D. |
Guidelines |
Rok 2012 otevřel intenzivní diskusi o metodologických problémech psychologického výzkumu, jež vedou k nadměrné publikaci málo spolehlivých a replikovatelných výsledků. Navrhovaná zlepšení spočívají zejména v realizaci replikačních studií, otevřeného sdílení dat, omezování „stupňů volnosti výzkumníka“ a zlepšení porozumění a aplikace statistických metod pro analýzu dat. Bakalářská práce má za cíl zmapovat zmíněné problémy, navrhovaná řešení jako i jejich možnou kritiku a problémy s implementací do praxe.Návrh výzkumu spočívá v měření prevalence některých sporných vědeckých postupů mezi psychology. |
References |
Cumming, G. (2014). The New Statistics Why and How. Psychological Science, 25(1), 7–29. Funder, D. C., Levine, J. M., Mackie, D. M., Morf, C. C., Sansone, C., Vazire, S. & West, S. G. (2014). Improving the Dependability of Research in Personality and Social Psychology Recommendations for Research and Educational Practice. Personality and Social Psychology Review, 18(1), 3–12. John, L., Loewenstein, G., & Prelec, D. (2012). Measuring the Prevalence of Questionable Research Practices With Incentives for Truth Telling. Psychological Science,23(5), 524-532. Open Science Collaboration, (2014). Maximizing the reproducibility of your research. In SO Lilienfeld & ID Waldman (Ed.), Psychological Science Under Scrutiny: Recent Challenges and Proposed Solutions. New York, NY: Wiley. Pashler, H. & Wagenmakers, E.--J. (2012). Editors’ Introduction to the Special Section on Replicability in Psychological Science A Crisis of Confidence? Perspectives on Psychological Science, 7(6), 528–530. Schimmack, U. (2012). The ironic effect of significant results on the credibility of multiple-study articles. Psychological Methods, 17(4),551-566. Simmons, J. P., Nelson, L. D. & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological Science, 22(11),1359–1366. |