Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Metodologické inovace v psychologickém výzkumu
Thesis title in Czech: Metodologické inovace v psychologickém výzkumu
Thesis title in English: Methodological innovations in psychological research
Key words: Replikace, předregistrace, pochybné výzkumné praktiky, publikační zkreslení
English key words: Replication, pre-registration, questionable research practices, publication bias
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Ing. Marek Vranka
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.05.2015
Date of assignment: 18.05.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.06.2015
Date and time of defence: 17.06.2016 00:00
Date of electronic submission:19.04.2016
Date of proceeded defence: 17.06.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ivana Šípová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Rok 2012 otevřel intenzivní diskusi o metodologických problémech psychologického výzkumu, jež vedou k nadměrné publikaci málo spolehlivých a replikovatelných výsledků. Navrhovaná zlepšení spočívají zejména v realizaci replikačních studií, otevřeného sdílení dat, omezování „stupňů volnosti výzkumníka“ a zlepšení porozumění a aplikace statistických metod pro analýzu dat. Bakalářská práce má za cíl zmapovat zmíněné problémy, navrhovaná řešení jako i jejich možnou kritiku a problémy s implementací do praxe.Návrh výzkumu spočívá v měření prevalence některých sporných vědeckých postupů mezi psychology.
References
Cumming, G. (2014). The New Statistics Why and How. Psychological Science, 25(1), 7–29.

Funder, D. C., Levine, J. M., Mackie, D. M., Morf, C. C., Sansone, C., Vazire, S. & West, S. G. (2014). Improving the Dependability of Research in Personality and Social Psychology Recommendations for Research and Educational Practice. Personality and Social Psychology Review, 18(1), 3–12.

John, L., Loewenstein, G., & Prelec, D. (2012). Measuring the Prevalence of Questionable Research Practices With Incentives for Truth Telling. Psychological Science,23(5), 524-532.

Open Science Collaboration, (2014). Maximizing the reproducibility of your research. In SO Lilienfeld & ID Waldman (Ed.), Psychological Science Under Scrutiny: Recent Challenges and Proposed Solutions. New York, NY: Wiley.

Pashler, H. & Wagenmakers, E.--J. (2012). Editors’ Introduction to the Special Section on Replicability in Psychological Science A Crisis of Confidence? Perspectives on Psychological Science, 7(6), 528–530.

Schimmack, U. (2012). The ironic effect of significant results on the credibility of multiple-study articles. Psychological Methods, 17(4),551-566.

Simmons, J. P., Nelson, L. D. & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological Science, 22(11),1359–1366.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html