Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Programy založené na všímavosti (mindfulness) v klinické praxi
Thesis title in Czech: Programy založené na všímavosti (mindfulness) v klinické praxi
Thesis title in English: Mindfulness-based interventions in clinical practice
Key words: všímavost, trénink všímavosti, programy/intervence založené na všímavosti, pozornost, uvědomování si, MBSR, MBCT, stres, deprese, relaps deprese, závislost, duševní zdraví, tělesné zdraví, pohoda, prevence, meditace
English key words: mindfulness, mindfulness training, mindfulness-based programs/interventions, attention, awareness, MBSR, MBCT, stress, depression, depression relapse, addiction, mental health, physical health, well-being, prevention, meditation
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.05.2015
Date of assignment: 18.05.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.05.2015
Date and time of defence: 20.06.2016 00:00
Date of electronic submission:20.04.2016
Date of proceeded defence: 20.06.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Jiří Šípek, CSc., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Poslední dobou se více zdůrazňuje role psychické složky při léčbě nejrůznějších onemocnění a poruch. Jednou z forem doplňkové léčby v medicíně jsou programy využívající trénink všímavosti (mindfulness-based interventions). Podle dostupné literatury trénink všímavosti multifaktoriální cestou pozitivně ovlivňuje různé systémy lidského organismu a působí na zlepšení četných psychických i tělesných příznaků a obtíží.
Práce se zaměří na programy založené na všímavosti používané ve zdravotnictví, na jejich účinnost, výzkum, mechanismy působení, výhody a nevýhody a možnosti jejich využití v klinické praxi.
Návrh výzkumu: Vztah tréninku mindfulness k proměnným tělesného zdraví (tělesné příznaky, úroveň biomarkerů) i psychického zdraví (klinické vyšetření, testy, dotazníky, self-reporting), randomizovaná studie u pacientů s určitoým okruhem psychosomatických obtíží s použitím aktivní kontrolní skupiny podstupující alternativní terapii pro minimalizaci vlivu placebo efektu.
References
Baer, R. (2003). Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125–143. doi:10.1093/clipsy/bpg015

Benda, J. (2007). VŠÍMAVOST V PSYCHOLOGICKÉM VÝZKUMU A V KLINICKÉ PRAXI. Československá Psychologie, LI(2), ‘29–140.

Chiesa, A., & Serretti, A. (2010). A systematic review of neurobiological and clinical features of mindfulness meditations. Psychological Medicine, 40(8), 1239–52. doi:10.1017/S0033291709991747

Keng, S.-L., Smoski, M. J., & Robins, C. J. (2011). Effects of mindfulness on psychological health: a review of empirical studies. Clinical Psychology Review, 31(6), 1041–56. doi:10.1016/j.cpr.2011.04.006

Khoury, B., Lecomte, T., Fortin, G. et al. (2013). Mindfulness-based therapy: a comprehensive meta-analysis. Clinical Psychology Review, 33, 763–71. doi:10.1016/j.cpr.2013.05.005
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html