Intervence zvyšující štěstí a životní spokojenost
Thesis title in Czech: | Intervence zvyšující štěstí a životní spokojenost |
---|---|
Thesis title in English: | Interventions increasing happiness and life satisfaction |
Key words: | Pozitivní psychologie, intervence, štěstí, tři dobré věci |
English key words: | Positive psychology, interventions, happiness, three good things |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 12.05.2015 |
Date of assignment: | 12.05.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 04.06.2015 |
Date and time of defence: | 17.06.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 20.04.2016 |
Date of proceeded defence: | 17.06.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Tomáš Komárek, Ph.D. |
Guidelines |
Pozitivní psychologie přináší spoustu postupů, jak se stát v životě šťastnějším a spokojenějším člověkem. Příznivci pozitivní psychologie se snaží o vědecké ověření účinnosti intervencí a některé z výzkumů přinášejí pozitivní výsledky. Naneštěstí se však ve spoustě zkoumání vyskytují metodologické nedostatky, které brání vynesení jednoznačných závěrů ohledně účinnosti zkoumaných intervencí. Cílem této práce je kritické posouzení metodologie těchto výzkumů. Mezi hlavní nedostatky vyskytující se v těchto studiích patří především nedostatečně velký vzorek respondentů s často nereprezentativním složením. Velká část výzkumů je založena na sebevýběru probandů, který není vhodný a je náchylný ke zkreslení. Dalším problémem je publikační zkreslení, kdy se publikují práce s pouze pozitivními výsledky. Veškerá tato kritika je následně využita k návrhu vlastního empirického šetření se zaměřením na účinnost konkrétní intervence. Při tvorbě designu výzkumu jsou zohledněny metodologické nedostatky studií z teoretické části této práce, se snahou se těmto chybám vyhnout. |
References |
Bahník, Š., Vranka, M., & Dlouhá, J. (2015). X good things in life: Processing fluency effects in the “Three good things in life” exercise.Journal Of Research In Personality, (55), 91-97. Bolier, L., Haverman, M., Westerhof, G. J., Riper, H., Smit, F., & Bohlmeijer, E. (2013).Positive psychology interventions: a meta-analysis of randomized controlled studies.Bmc Public Health, 13(1). Held, B. S. (2004). The negative side of positive psychology. Journal of Humanistic Psychology, 44,9-46. Lopez, S. J., & Snyder, C. (2003). Positive psychological assessment: a handbook of models and measures (1st ed.st ed.). Washington, DC: American Psychological Association. Ong, A.D., Van Dulmen, M. H. M. (2007). Oxford Handbook of Methods in Positive Psychology. New York: Oxford University Press. Sin, N. L., & Lyubomirsky, S. (2009). Enhancing well-being and alleviating depressive symptoms with positive psychology interventions: a practice-friendly meta-analysis. Journal Of Clinical Psychology, 65 (5), 467-487. |