Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
The noun phrase in written and spoken academic discourse
Thesis title in Czech: Substantivní fráze v psaném a mluveném akademickém diskurzu
Thesis title in English: The noun phrase in written and spoken academic discourse
Key words: substantivní fráze, psaný akademický text, mluvené přednášky, modifikace, komplexnost, délka, syntaktická funkce
English key words: noun phrase, written academic text, spoken lectures, modification, complexity, length, syntactic function
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.05.2015
Date of assignment: 11.05.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.05.2015
Date and time of defence: 07.09.2016 00:00
Date of electronic submission:28.07.2016
Date of proceeded defence: 07.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Pavlína Šaldová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce vychází z předpokladu, že rozdíly mezi mluveným a psaným textem se projevují nejen ve větné syntaxi, ale také ve struktuře substantivní fráze. Zaměří se na komplexnost substantivní fráze (zastoupení a formy modifikace) a na explicitní vyjádření vztahů uvnitř fráze. Autor prozkoumá stavbu substantivní fráze v odborném akademickém textu mluveném (přednášky a semináře) a psaném (články v odborném časopise) z oblasti humanitních věd. Vzorky pro analýzu mluveného textu budou získávány z korpusu BASE, pro výzkum psaného textu vytvoří autor srovnatelný korpus odborných článků.
References
Biber, D. (2012) ‘Register as a predictor of linguistic variation’. Corpus Linguistics and Linguistic Theory 8.1, 9-37.

Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S., & Finegan, E. (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.

Biber, Douglas (2006). University Language: A Corpus-based Study of Spoken and Written Registers. Amsterdam: John Benjamins.

Biber, Douglas and Bethany Gray (2010) ‘Challenging stereotypes about academic writing: Complexity, elaboration, explicitness’. Journal of English for Academic Purposes 9, 2-20.

Huddleston, R. and G. K. Pullum et al. (2002) The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Hyland, Ken (2004) Disciplinary Discourses: Social Interactions in Academic Writing. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Hyland, Ken (2009) Academic Discourse: English in Global context. London/New York: Continuum.

O’Donnell, R. C. (1974) ‘Syntactic differences between speech and writing’. American Speech 49, 102-110.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html