Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Možnosti podpory dítěte s problémy v chování pomocí práce s jeho rodinou
Thesis title in Czech: Možnosti podpory dítěte s problémy v chování pomocí práce s jeho rodinou
Thesis title in English: Ways to support a child with problem behaviour by working with his family
Key words: problémy v chování, intervence v rodině, terapie
English key words: conduct problems, family intervention, therapy
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.04.2015
Date of assignment: 30.04.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.05.2015
Date and time of defence: 25.01.2017 00:00
Date of electronic submission:15.12.2016
Date of proceeded defence: 25.01.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Guidelines
Některé děti mají z různých důvodů problém začlenit se do kolektivu vrstevníků, udržovat s nimi uspokojující kamarádské vztahy a vycházet s dospělými, kteří ho obklopují (rodiče, učitelé, vychovatelé). V České republice existují různá zařízení, která s těmito dětmi pracují. Školní psychologové, pedagogicko psychologické poradny, střediska výchovné péče, diagnostické ústavy apod. nabízejí dětem individuální, či skupinovou psychoterapii, nácviky sociálních dovedností a jiné, podle možností zařízení a potřeb dítěte. Problémy v chování dítěte ale velmi často nějak souvisí s jeho rodinným zázemím. To může dítěti jeho cestu za uspokojivým fungováním ve společnosti velmi ztížit, nebo naopak mu velmi pomoci. Jaké jsou možnosti podpory rodiny v tom, aby problémy v chování dítěte neudržovala, nebo mu naopak pomáhala je zvládat? Cílem této diplomové práce bude hledání odpovědi na tyto otázky. Nejprve v teoretické části shrne dostupné poznatky v této problematice a popíše konkrétní modely fungující v zahraničí. V empirické části kvalitativní analýzou rozhovorů s odborníky z různých pracovišť v této oblasti (příp. kazuistik) zmapuje situaci u nás. Bude hledat odpovědi na otázky jako: Jaká zařízení s těmito dětmi a jejich rodinami takto u nás pracují? Jakými způsoby je taková práce v praxi organizována? Jaká jsou její specifika? Jaké jsou benefity? Jaká rizika, limity nebo úskalí? Jaké jsou vyhlídky do budoucna?
References
Gillernová, I. (2009). Edukační interakce rodičů a dětí a její proměny v reflexi dospívajících.Československá psychologie,53(4), 336-348.

Gjuričová, Š., & Kubička, J. (2009). Rodinná terapie: Systemické a narativní přístupy. Praha: Grada Publishing a.s., 2009

Hogue, A., Liddle, H. A., Singer, A., & Leckrone, J. (2005). Intervention fidelity in family-based prevention counseling for adolescent problem behaviors. Journal Of Community Psychology, 33(2), 191-211.

Jogdand, S. S., & Naik, J. D. (2014). Study of family factors in association with behavior problems amongst children of 6-18 years age group. International Journal Of Applied & Basic Medical Research, 4(2), 86-89.

Lacinová, L., & Škrdlíková, P. (2008). Koncepce a teoretická východiska práce s rodičovskou skupinou Klubu rodičů a přátel neklidných a hyperaktivních dětí, E-psychologie [online]. Dostupné z:www.e-psycholog.eu.

Malloy, J. (2013). Review of Functional family therapy for adolescent behavior problems. Contemporary Family Therapy: An International Journal, 35(4), 806-807.

Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Slon

Ryan, R., & Claessens, A. (2015). Associations between family structure changes and children’s behavior problems: The moderating effects of timing and marital birth. Developmental Psychology [online]. July 2013;49(7):1219-1231. Dostupné z: PsycARTICLES, Ipswich, MA. Accessed April 4, 2015.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html