Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Porozumění polysémním výrazům u předškolního dítěte
Thesis title in Czech: Porozumění polysémním výrazům u předškolního dítěte
Thesis title in English: Comprehension of Polysemous Expressions in a Pre-School Child
Key words: osvojování jazyka, polysémie, předškolní dítě
English key words: language acquisition, polysemy, pre-school child
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.04.2015
Date of assignment: 07.05.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.05.2015
Date and time of defence: 04.09.2017 09:00
Date of electronic submission:31.07.2017
Date of proceeded defence: 04.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zaměří na otázku, jak dítě předškolního věku rozumí polysémním výrazům, zejm. slovům, a zda a jak je schopno případnou polysémii vysvětlit. Jádrem práce bude případová studie jednoho dítěte, popř. několika dětí. Dítěti budou předloženy (přečteny) výpovědi obsahující vybrané typy polysémních výrazů a dítě bud požádáno o vysvětlení možných významů výpovědi. Odpovědi dítěte budou nahrány, přepsány a dále analyzovány.
Postup práce:
1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu, zejm. o jazykové a komunikační kompetenci dětí daného věku, o osvojování slovní zásoby a sémantiky a o polysémii.
2. Kontaktovat rodiče vybraného dítěte a získat jejich informovaný souhlas.
3. Připravit sadu vhodných podnětových výpovědí. Provést malý pilotní průzkum, na jeho základě případně podnětové výpovědi upravit.
4. Provést experiment / rozhovor s dítětem; bude-li to třeba, je možné rozhovor s dítětem rozdělit na více částí. Rozhovor nahrát, nahrávky vhodným způsobem přepsat.
5. Připravit novou sadu podnětových vět a rozhovor /experiment s dítětem zopakovat s časovým odstupem několika měsíců. Rozhovor opět nahrát a vhodným způsobem přepsat.
6. Získaný materiál analyzovat: Zaměřit se především na to, kterým typům polysémních výrazů dítě rozumělo, kterým nikoli, a popsat též strategie, které dítě volí při vysvětlování významů. Porovnat výsledky z obou sond.
7. Vyvodit závěry.
References
Základní literatura:
Bednářová, J. – Šmardová, V. (2011): Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press.
Bytešníková, I. (2012): Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Hendl, J. (2008): Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Owens, Jr., R. E. (2001): Language Development. An Introduction. Boston et al.: Allyn and Bacon. (nebo jiné vydání)
Piaget, J. – Inhelderová, B. (1997): Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Průcha, J. (2011): Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada.
Slančová (ed.) (2008): Štúdie o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. (vybrané části)
Smolík, F. – Seidlová Málková, G. (2014): Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. (relevantní části)
Šebesta, K. (2005): Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.
Šulová, L. (2004): Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. (relevantní části)
Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. (nebo jiná příručky vývojové psycholgie; relevantní části)
Vygotskij, L. S. (2004): Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
Časopisecké a sborníkové studie, diplomové, bakalářské apod. práce k tématu, relevantní slovníková hesla.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html