Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zrcadlové neurony a jazyk u schizofrenie
Thesis title in Czech: Zrcadlové neurony a jazyk u schizofrenie
Thesis title in English: Mirror neurons and language in schizophrenia
Key words: zrcadlové neurony, jazyk, schizofrenie, fMRI, propojení motoriky a jazyka
English key words: mirror neurons, language, schizophrenia, fMRI, motor language coupling
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.04.2015
Date of assignment: 23.04.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.05.2015
Date and time of defence: 08.09.2016 00:00
Date of electronic submission:27.07.2016
Date of proceeded defence: 08.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Katarína Loneková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Zrcadlové neurony participují na řadě dějů týkajících se vyšších motorických funkcí, jako porozumění motorickým akcím, imitace (během učení se novým motorickým vzorcům), ve zpracování jazyka i při empatii či sociální interakci. Mechanismem, který je těmto akcím společný, je pravděpodobně schopnost zrcadlových neuronů automaticky kódovat smysl akce během jejího provádění. Osoby trpící schizofrenií mívají, spolu s projevy pozitivních, negativních a kognitivních příznaků, problémy v užívání jazyka, které se odráží ve změnách funkce i struktury mozku. Využitím funkční magnetické rezonance (fMRI) je možné zaznamenat spontánní aktivitu mozku (connectivity analysis), která patrně odráží jeho připravenost k reakcím, také aktivitu spojenou s vykonáváním činnosti (task-related activity). Cílem naší studie je v první části během spontánní aktivity mozku prozkoumat funkční konektivitu výše zmíněných mozkových struktur (baseline) a v navazující části vytvořit kognitivní úlohy zaměřené na jazyk, při kterých bude zkoumána aktivita s nimi spojená. Rozdíly budou studovány u skupiny pacientů se schizofrenií a kontrolní skupiny zdravých jedinců.

Projekt je realizován v prostředí Národního ústavu duševního zdraví, v rámci Pracovní skupiny kognitivních a sociálních neurověd.
References
Dipellegrino, G., Fadiga, L., Fogassi, L., Gallese, V. & Rizzolatti, G. 1992. Understanding motor events - a neurophysiological study. Experimental Brain Research, 91, 176-180.

Green, M. F., & Harvey, P. D. (2014). Cognition in schizophrenia: past, present, and future. Schizophrenia Research: Cognition, 1(1), e1-e9.

Iacoboni, M., & Dapretto, M. (2006). The mirror neuron system and the consequences of its dysfunction. Nature Reviews Neuroscience, 7(12), 942-951.

Mehta, U.M., et al., Mirror neuron dysfunction in schizophrenia and its functional implications: A systematic review, Schizophr. Res. (2014), http://dx.doi.org/10.1016/j.schres.2014.10.040

Motlová, L., Koukolík, F. (2005): Schizofrenie: neurobiologie, klinický obraz, terapie. Praha: Galén.

Rizzolatti, G., & Fogassi, L. (2014). The mirror mechanism: recent findings and perspectives. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 369(1644), 20130420.

Schmitt, A., Hasan, A., Gruber, O., & Falkai, P. (2011). Schizophrenia as a disorder of disconnectivity. European archives of psychiatry and clinical neuroscience, 261(2), 150-154.

Walker, E., Kestler, L., Bollini, A., & Hochman, K. M. (2004). Schizophrenia: etiology and course. Annu. Rev. Psychol., 55, 401-430.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html