Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Thesis title in Czech: Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Thesis title in English: Selected Problems of Moral Education in the Contemporary Society
Key words: morální výchova, osvícenství, postmoderní situace, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, morální dilema, Rámcový vzdělávací program, etická výchova, hodnoty, individualizace morálky, metody morální výchovy
English key words: moral education, Enlightenment, postmodern, postmodern situation, moral devolopement, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, moral dilemma, General educational programme, ethic education, values, individualisation of moral character, methods of moral education
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 17.04.2015
Date of assignment: 17.04.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.04.2016
Date and time of defence: 25.05.2016 00:00
Date of electronic submission:11.04.2016
Date of proceeded defence: 25.05.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce je analyzovat proměnu hodnotových orientací ve společenském vývoji od osvícenství k postmoderně. Dalším cílem je analýza současného stavu morální výchovy ve školách. Práce se nejprve zaměří na příčiny změny akcentů v hodnotové oblasti započaté v osvícenství a ústící do tzv. postmoderní situace. Zrekapituluje nejvýznamnější teorie morálního vývoje jedince, popíše situaci v morální výchově ve školách a pokusí se identifikovat ty metody morální výchovy, jež by se daly využít v morální výchově vzhledem k povaze soudobého společenského dění a trendům v hodnotových orientacích dětí a mládeže. Práce v této souvislosti tedy také hledá odpověď na otázku, k jakým hodnotám je dnes třeba vychovávat.
References
ADORNO, Theodor W., HORKHEIMER, Max. Dialektika osvícenství: filosofické fragmenty. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2009.
BENYOVSZKY, Ladislav. Filosofická propedeutika, 1. díl. Praha: Sofis, 1998.
BENYOVSKY, Ladislav. Filosofická propedeutika 2. díl, Praha: Sofis, 2001.
BOUDON, Raymond. Bída relativismu. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011.
BRICHCÍNOVÁ, Kateřina. Etická výchova „Dobro se nedá nacvičit, mladého člověka je potřeba pro něj získat…“: Rozhovor s doc. Jindřichem Šrajerem, Dr. theol., SDB. In Caritas et veritas [online]. 2012, č. 2, s. 2-10 [cit. 2016-02-22]
EYRE, Linda, EYRE, Richard. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2007.
FINKIELKRAUT, Alain. Destrukce myšlení. Brno: Atlantis, 1993.
KANT, Immanuel. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1990.
KAPLÁNEK, Michal. Škola bez ducha je škola bezduchá?. In E-Pedagogium [online]. 2010, č. 2, s. 20-28 [cit. 2016-02-18]
HÁBL, Jan. „Měl bych“, In E-Pedagogium [online]. 2014, č. 3, s. 82-91 [cit. 2016-02-18]
HAUSER, Michael. Cesty z postmodernismu: filosofická reflexe doby přechodu. Praha: Filosofia, 2012.
HAVLÍK, Radomír., KOŤA Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2002.
HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997.
LIPOVETSKY, Gilles. Éra prázdnoty: úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor, 2001.
LYOTARD, Jean-François. O postmodernismu. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993.
KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova: kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Prešov: ManaCon, 1996.
MACINTYRE, Alsdair. Ztráta ctnosti. K morální krizi současnosti. Praha: OIKOMENH, 2004.
MARTUCCELLI, Danilo. Sociologie modernity: itinerář 20. století. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2008.
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2006.
MUCHOVÁ, Ludmila. Morální výchova v nemorální společnosti?. Brno: CKD, 2015.
MUCHOVÁ, Ludmila. Etická výchova – výchova k morálním ctnostem a morální argumentaci?. In Caritas et veritas [online]. 2012, č. 2, s. 20-32 [cit. 2016-02-22]
PSP, Listina základních práv a svobod, Praha: PSP, 1992 [online]. Praha: VÚP. Dostupné na: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html [citováno 28. 2. 2016]
ROCHE - OLIVAR, Roberto. Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992.
ŘÍČAN, Petr. Spiritualita jako základ mravní výchovy. In Pedagogika [online]. 2006, č. 2, s. 119-131 [cit. 2016-02-18]
ŠRAJER, Jindřich. Když „Etická výchova“ nemusí být etickou výchovou. In Caritas et veritas [online]. 2012, č. 2, s. 12-19 [cit. 2016-02-22]
VACEK, Pavel. Etická výchova a česká škola v roce 2010. In E-Pedagogium [online]. 2010, č. 2, s. 61-72 [cit. 2016-02-18]
VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 121 s.
VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků, Praha: Portál, 2008.
VUP, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání. Pomůcka učitelům. Aktuální znění k 1. 10. 2010 [online]. Praha: VÚP. Dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV-pomucka-ucitelum.pdf [citováno 28.2.20016]
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html