Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Thesis title in Czech: | Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti |
---|---|
Thesis title in English: | Selected Problems of Moral Education in the Contemporary Society |
Key words: | morální výchova, osvícenství, postmoderní situace, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, morální dilema, Rámcový vzdělávací program, etická výchova, hodnoty, individualizace morálky, metody morální výchovy |
English key words: | moral education, Enlightenment, postmodern, postmodern situation, moral devolopement, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, moral dilemma, General educational programme, ethic education, values, individualisation of moral character, methods of moral education |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 17.04.2015 |
Date of assignment: | 17.04.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 11.04.2016 |
Date and time of defence: | 25.05.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 11.04.2016 |
Date of proceeded defence: | 25.05.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce je analyzovat proměnu hodnotových orientací ve společenském vývoji od osvícenství k postmoderně. Dalším cílem je analýza současného stavu morální výchovy ve školách. Práce se nejprve zaměří na příčiny změny akcentů v hodnotové oblasti započaté v osvícenství a ústící do tzv. postmoderní situace. Zrekapituluje nejvýznamnější teorie morálního vývoje jedince, popíše situaci v morální výchově ve školách a pokusí se identifikovat ty metody morální výchovy, jež by se daly využít v morální výchově vzhledem k povaze soudobého společenského dění a trendům v hodnotových orientacích dětí a mládeže. Práce v této souvislosti tedy také hledá odpověď na otázku, k jakým hodnotám je dnes třeba vychovávat. |
References |
ADORNO, Theodor W., HORKHEIMER, Max. Dialektika osvícenství: filosofické fragmenty. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2009. BENYOVSZKY, Ladislav. Filosofická propedeutika, 1. díl. Praha: Sofis, 1998. BENYOVSKY, Ladislav. Filosofická propedeutika 2. díl, Praha: Sofis, 2001. BOUDON, Raymond. Bída relativismu. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011. BRICHCÍNOVÁ, Kateřina. Etická výchova „Dobro se nedá nacvičit, mladého člověka je potřeba pro něj získat…“: Rozhovor s doc. Jindřichem Šrajerem, Dr. theol., SDB. In Caritas et veritas [online]. 2012, č. 2, s. 2-10 [cit. 2016-02-22] EYRE, Linda, EYRE, Richard. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2007. FINKIELKRAUT, Alain. Destrukce myšlení. Brno: Atlantis, 1993. KANT, Immanuel. Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1990. KAPLÁNEK, Michal. Škola bez ducha je škola bezduchá?. In E-Pedagogium [online]. 2010, č. 2, s. 20-28 [cit. 2016-02-18] HÁBL, Jan. „Měl bych“, In E-Pedagogium [online]. 2014, č. 3, s. 82-91 [cit. 2016-02-18] HAUSER, Michael. Cesty z postmodernismu: filosofická reflexe doby přechodu. Praha: Filosofia, 2012. HAVLÍK, Radomír., KOŤA Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. LIPOVETSKY, Gilles. Éra prázdnoty: úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor, 2001. LYOTARD, Jean-François. O postmodernismu. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993. KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova: kapitoly z filosofie výchovy. 1. vyd. Prešov: ManaCon, 1996. MACINTYRE, Alsdair. Ztráta ctnosti. K morální krizi současnosti. Praha: OIKOMENH, 2004. MARTUCCELLI, Danilo. Sociologie modernity: itinerář 20. století. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2008. MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Slon, 2006. MUCHOVÁ, Ludmila. Morální výchova v nemorální společnosti?. Brno: CKD, 2015. MUCHOVÁ, Ludmila. Etická výchova – výchova k morálním ctnostem a morální argumentaci?. In Caritas et veritas [online]. 2012, č. 2, s. 20-32 [cit. 2016-02-22] PSP, Listina základních práv a svobod, Praha: PSP, 1992 [online]. Praha: VÚP. Dostupné na: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html [citováno 28. 2. 2016] ROCHE - OLIVAR, Roberto. Etická výchova. Bratislava: Orbis Pictus Istropolitana, 1992. ŘÍČAN, Petr. Spiritualita jako základ mravní výchovy. In Pedagogika [online]. 2006, č. 2, s. 119-131 [cit. 2016-02-18] ŠRAJER, Jindřich. Když „Etická výchova“ nemusí být etickou výchovou. In Caritas et veritas [online]. 2012, č. 2, s. 12-19 [cit. 2016-02-22] VACEK, Pavel. Etická výchova a česká škola v roce 2010. In E-Pedagogium [online]. 2010, č. 2, s. 61-72 [cit. 2016-02-18] VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 121 s. VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků, Praha: Portál, 2008. VUP, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání. Pomůcka učitelům. Aktuální znění k 1. 10. 2010 [online]. Praha: VÚP. Dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV-pomucka-ucitelum.pdf [citováno 28.2.20016] |