Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Freies Schreiben im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Thesis title in thesis language (German): Freies Schreiben im Unterricht Deutsch als Fremdsprache
Thesis title in Czech: Volné psaní ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Thesis title in English: Free writing in teaching German as a foreign language
Key words: didaktika - výuka němčiny jako cizího jazyka - komunikativní kompetence - volné psaní
English key words: didactics - German as a foreign language - communicative competence - free writing
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: němčina
Department: Institute of Germanic Studies (21-UGS)
Supervisor: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 17.04.2015
Date of assignment: 17.04.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.05.2015
Date and time of defence: 12.09.2016 09:00
Date of electronic submission:21.06.2016
Date of proceeded defence: 12.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Martin Šemelík, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Předmětem práce je jedna z nedílných součástí výuky cizího jazyka a také důležitá složka komunikativní kompetence - volné psané. Práce má za úkol přinést souhrnný pohled na tuto řečovou dovednost z hlediska její charakteristiky a pod vlivem metod jazykové výuky uplatňovaných v současné době na českých středních školách. Úroveň dosažení této dovednosti pak dokladá na základě výzkumu místního šetření na vybrané střední škole. Celá práce vychází z charakteristiky uvedené ve Společném evropském referenčním rámci.
Pokyny pro vypracování:
1) Přípravné práce:
a) Sběr a studium relevantní sekundární literatury
b) Domluva o formě a rozsahu spolupráce s vybranou střední školou

2) Psaní teoretické části práce:
a) Vypracování teoretické části práce k tématu "volné psaní" na základě prostudované sekundární literatury
b)Stanovení metodologie pro práci se žáky na spolupracující škole (ve kterých třídách, jak dlouho, jakou formou, úroveň žáků etc.)


3) Místní šetření:
a) příprava materiálů pro místní šetření v kooperující střední škole (dotazníky, testy etc.)
b) příprava evaluace získaných materiálů
c) zadání materiálů ve výuce, hospitace etc.
d) evaluace

4) Psaní praktické části práce na základě výsledků získaných z místního šetření
References
Backhaus/Sander/Skrodzki: Mittelpunkt. Intensivtrainer schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Stuttgart: Ernst Klett, 2009.
Bausch/Christ/Krumm: Handbuch Fremdspracheunterricht. Tübingen/Basel: Francke,1995.
Böttcher, I.: Kretives Schreiben. Berlin: Cornelsen Verlag, 2010.
Bräuer, G.: Schreibend lernen. Grundlagen einer theoretischen und praktischen Sprachpädogogik. Insbruck: Studien-Verlag, 1998.
Cwikowska/Motta/Vomáčková: Direkt 2. Němčina pro střední školy. Klett: 2009.
Dusilová/Kolocová/Brožíková/Goedert/Schneider/Vachalovská/Krüger: Sprechen Sie Deutsch? 1. Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. Polyglot: 2000.
Dusilová/Kolocová/Brožíková/Goedert/Schneider/Vachalovská/Krüger: Sprechen Sie Deutsch? 2., Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. Polyglot: 2001.
Fritzsche, J.: Zur Didaktik und Methodik des Deutschunterrichts, Band 2: Schriftliches Arbeiten. Stuttgart: Ernst klett Schulbuchverlag, 1994.
Henrici/Riemer (ed.): Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Baltmannseiler: Schneider-Verlag, 1994.
Janíková, V.: Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Brno: 2011.
Kast, B.: Fertigkeit Schreiben. München: Goethe-Institut, 1999.
Mohr, I.: Vermittlung von Schreibfertigkeit. In: Krumm/Fandrych/Hufeisen/Riemer, 2010.
MŠMT: Společný evropský referenční rámec pro jazyky, 2014.
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. München: W. Fink Verlag, 1999.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html