Normativní studie paměťového testu FCSRT-IR pro starší populaci
Thesis title in Czech: | Normativní studie paměťového testu FCSRT-IR pro starší populaci |
---|---|
Thesis title in English: | Normative Study Of A Memory Test “FCSRT-IR” in Older Population |
Key words: | Epizodická paměť, FCSRT-IR, kontrolované učení, normy, validace |
English key words: | Episodic memory, FCSRT-IR, controlled learning, norms, validation |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Hana Georgi, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 15.04.2015 |
Date of assignment: | 15.04.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 22.04.2015 |
Date and time of defence: | 22.05.2017 00:00 |
Date of electronic submission: | 17.04.2017 |
Date of proceeded defence: | 22.05.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Petr Kulišťák, Ph.D. |
Advisors: | PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se bude věnovat standardizaci neuropsychologické metody The Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall (zkratka FCSRT-IR), což je paměťový test obsahující fázi kontrolovaného učení. Hlavním cílem této práce je vytvoření norem pro seniorskou populaci, jež dosud v České republice chybí. Test FCSRT-IR je metodou, jež diskriminuje hipokampální původ paměťového deficitu. Je proto metodou důležitou pro diagnostické postupy u neurodegenerativních onemocnění; ve světě je využívána především při diagnostice syndromu demence u seniorské populace V teoretické části se bude práce věnovat stárnutí a kognitivním funkcím, zejména paměti, dále neuropsychologickým testům paměti, a z nich především právě testu FCSRT-IR, jeho historii, způsobu administrace, vyhodnocení a jeho psychometrickým vlastnostem a odlišnostem a přínosům metody oproti jiným verbálním testům paměti. V praktické části budou zpracovány normy pro tento test z Národní normativní studie kognitivních determinant zdravého stárnutí (IGA NT13145), na jejímž řešení se autorka této práce podílí. Normy budou vycházet ze souboru 463 probandů, jejich věkově rozpětí je 60-96 let. Dílčím cílem této diplomové práce bude také validizace tohoto testu. |
References |
Buschke, H. & Grober, E. (2012). The Free and Cued Selective Reminding Test with Immediate Recall: Instructions for English. New York: Albert Einstein College of Medicine. Grober, E. & Busche, H. (1987). Genuine Memory Deficits in Dementia. Developmental Neuropsychology. 3(1), 13-36. Grober, E., Merling, A., Heimlich, T. & Lipton, R.B. (1997). Free and cued selective reminding and selective reminding in the elderly. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 19(5), 643-654. Grober, E., Ocepek-Welikson, K. & Teresi, J.A. (2009). The Free and Cued Selective Reminding Test: evidence of psychometric adequancy. Psychology Science Quarterly. 51(3), 266-282. Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál. Lezak, M. D. (2012). Neuropsychological assessment. New York: Oxford University Press Mitrushina, M., Boone, K.B., Razani, J. & D´Elia, L.F. (2005). Handbook of normative data neuropsychological assesment New York: Oxford University Press. Nikolai, T., Vyhnálek, M., Štěpánková, H. & Horáková, K. (2013). Neuropsychologická diagnostika kognitivního deficitu u Alzheimerovy choroby. Psychiatrické centrum Praha. Stuart-Hamilton, I. (2012). The Psychology of Ageing. London: Jessica Kingsley Publishers. |