Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Neverbální komunikace v komunikačněpřístupové výuce češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in Czech: Neverbální komunikace v komunikačněpřístupové výuce češtiny jako cizího jazyka
Thesis title in English: Nonverbal Communication in Communicative Approach to Teaching Czech as a Foreign Language
Key words: neverbální komunikace, komunikační přístup v jazykovém vyučování, výuka češtiny jako cizího jazyka
English key words: nonverbal communication, communicative approach in language teaching, teaching Czech as a foreing language
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.03.2015
Date of assignment: 30.03.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 18.11.2015
Date and time of defence: 12.09.2016 00:00
Date of electronic submission:12.08.2016
Date of proceeded defence: 12.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je zmapovat formy a funkce neverbální komunikace využívané při výuce češtiny jako cizího jazyka na základě komunikačního přístupu, u nějž lze předpokládat, že právě neverbální komunikace může hrát v procesu výuky důležitou roli. Práce se zaměří na užití neverbálních komunikačních prostředků v různých výukových situacích – soustředí se především na projevy vyučujících, ale výběrově prozkoumá i projevy studentů. V centru zájmu budou gesta, pozornost však bude případně věnována i kinezice, proxemice a mimice. Analyzovaným materiálem budou videonahrávky výukových hodin.
Postup práce:
1. Prostudovat dostupnou odbornou literaturu k tématu, zejm. o komunikačním přístupu, výuce češtiny jako cizího jazyka a neverbální komunikaci, jejích druzích a jejím výzkumu.
2. Navázat kontakt s vhodnou institucí a s vyučujícími, kteří se výzkumu zúčastní; získat informované souhlasy vyučujících, studentů a vedení institucí. Pořídit videonahrávky, které budou dále analyzovány a poslouží jako dokladový materiál. Videonahrávky či jejich relevantní části zpracovat a transkribovat; zvolit vhodný způsob transkripce, resp. popisu, a to zejm. u neverbálních prostředků.
3. Získaný materiál analyzovat a usouvztažnit jej s poznatky z odborné literatury. Zaměřit se na to, jaké formy neverbální komunikace se v materiálu objevují a jaké plní funkce. Zvážit, jak užité neverbální komunikační prostředky souvisejí s vybranými faktory zkoumaných komunikačních situací.
4. Vyvodit závěry.
References
Základní literatura:
BRUMFIT, C. J.: Communicative Methodology in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1984.
CIENKI, A.: Metaphoric Gestures and Some of Their Relations to Verbal Mataphoric Expression. In: J.-P. Koening (ed.): Discourse and Cognition: Bridging the Gap. Stanford 1998, s. 189-204.
ČMEJRKOVÁ, S. – HOFFMANNOVÁ, J. (eds.): Mluvená čeština: Hledání funkčního rozpětí. Praha 2011. (relevantní části)
BYRNE, D.: Techniques for Classroom Interaction. 4. vyd. London, New York: Longman, 1990.
ELLIS, R.: Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997.
HRDLIČKA, M.: Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002.
HRDLIČKA, M.: Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum, 2009.
HRDLIČKA, M.: Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.
HYMES, D.: On Communicative kompetence. In DURANTI, Alessandro (ed.). Linguistic antropology: A Reader. London: Blackwell Publishing, 2001.
CHODĚRA, R.: Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006.
KŘIVOHLAVÝ, J.: Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha 1987. (relevantní části)
KRASHEN, S. D.: Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamon Press, 1981.
LAKOFF, G.: Women, Fire and dangeorus Things. Chicago 1987. (nebo české vyd.; relevantní části)
McNEILL, D.: Hand and Mind. Chicago, 1992.
RICHARDS, J. C.: Communicative language teaching today. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
RICHARDS, J.C. - RODGERS, T. S.: Approaches and Methods in Language Teaching. A description and analysis. 3. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
SABOL, J. (ed.): Štylistika neverbálnej komunikácie. Bratislava 1997. (relevantní části)
SAVILLE-TROIKE, M.: Introducing Second Language Acquisition. Cambridge : Cambridge University Press, 2006.
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci: didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2005.
WIDDOWSON, H. G. The teaching of English as Communication. In BRUMFIT, Christopher J.; JOHNSON, Keith (ed.). The communicative Approach to Language Teaching. 6. vyd. Oxford: Oxford University Press, 1987, s 117-121.
Relevantní bakalářské, diplomové atp.práce, časopisecké a sborníkové články, hesla v lingvistických encyklopediích.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html