Transformace kultovní a konceptuální hodnoty v dějinách fotografie
Thesis title in Czech: | Transformace kultovní a konceptuální hodnoty v dějinách fotografie |
---|---|
Thesis title in English: | Transformation of cult and conceptual value in history of photography |
Key words: | Emergence fotografie, camera obscura, camera lucida, daguerrotypie, pozitivismus, ektoplazma, Neue Sachlichkeit, technická reprodukovatelnost, aura, kultovní hodnota, Düsseldorfská škola fotografie, konceptualismus, Neue deutsche Objektivität, konceptuální hodnota, angloamerický fotokonceptualismus |
English key words: | Emergence of photography, camera obscura, camera lucida, daguerreotype, positivism, ectoplasm, Neue Sachlichkeit, technical reproducibility, aura, cult value, Düsseldorf School of Photography, conceptualism, New german objectivity, conceptual value, photo-conceptualism |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Aestetics (21-KEST) |
Supervisor: | doc. PhDr. Miloš Ševčík, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.03.2015 |
Date of assignment: | 19.03.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 25.03.2015 |
Date and time of defence: | 15.09.2016 10:00 |
Date of electronic submission: | 23.08.2016 |
Date of proceeded defence: | 15.09.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. |
Guidelines |
Diplomová práce se bude věnovat fenoménu specifické hodnoty, která je spojena s fotografií. Toto relativně mladé umělecké médium již od svého počátku disponovalo jistým množstvím hodnot, které se v dějinách umění zřetelně měnily. Cílem práce bude lokalizovat tyto hodnoty ve vztahu k podstatě fotografie a ukázat, jakým způsobem jsou s ní přímo spojeny a popsat, jak fotografii v průběhu času opouštěly. Práci bude rozdělena s ohledem na tři významné milníky v dějinách fotografie.
V první části se autor práce zaměří na ranou fázi fotografie, konkrétně na estetické problémy spojené s technickými aspekty daguerrotypie. Druhou část bude věnována dalšímu specifickému období vývoje fotografie, a to období Výmarské republiky, ve kterém se rozvíjelo hnutí Nová věcnost, které přetvořilo dosavadní náhled na fotografické médium v celosvětovém měřítku. A poslední část bude věnována dalšímu směru vývoje fotografie, který přímo navázal na etapu rozebíranou v předchozí kapitole. Tato část bude věnována Düsseldorfské akademii fotografie, která se stala jedním z nejvěhlasnějších center tohoto média. V této souvislosti se autor práce zaměří na vývoj latentního konzervativismu odkazu Nové věcnosti a způsobu, jakým jej zejména Bern a Hilla Be-cherovi transformovali do umělecké empirie počínajícího konceptuálního myšlení. |
References |
Primární literatura
Andre, C., A Note on Bern and Hilla Becher, Artforum, vol.11, 1972. Barthes, R. Světlá komora, Fra, Praha 2005. Benjamin, W., Malé dějiny fotografie, in: Co je to fotografie?, Hermann a synové, Praha 2004. Benjamin, W., Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, in: Dílo a jeho zdroj, Odeon, Praha 1979. Derrida, J., Práce z let 1967-72; Archa, Bratislava, 1993. Kraussová, R., 1968, in: Foster, H., Krauss, R., Boys, Y-A., Buchloch, B, Umění po roce 1900, Slovart, Praha 2007. Newhall, B., The history of photography form 1839 to the Present, Museum of modern Art, New York 1982. Sekundární literatura Batchen, G., Ektoplazma, in: Co je to fotografie?, Hermann a synové, Praha 2004. Duve, T., Póza, momentka, neboli Fotografický paradox, in: Co je to fotografie?, Hermann a syno-vé, Praha 2004. Krauss, R. Diskurzivní prostory fotografie, in: Co je to fotografie?, Hermann a synové, Praha 2004. Owens, C., Fotografie en abyme, in: Co je to fotografie?, Hermann a synové, Praha 2004. |