Doporučená videa na YouTube a problém informační bubliny
Thesis title in Czech: | Doporučená videa na YouTube a problém informační bubliny |
---|---|
Thesis title in English: | Recommended videos on YouTube and the problem of information bubble |
Key words: | YouTube|informační bublina|selektivní expozice|sociální sítě|doporučovací systém|algoritmus|česká politická scéna na YouTube|YouTube kanál |
English key words: | Youtube|filter bubble|selective exposure|social networks|recommendation system|algorithm|czech politics on YouTube|YouTube channel |
Academic year of topic announcement: | 2017/2018 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK) |
Supervisor: | Mgr. Josef Šlerka, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 26.03.2018 |
Date of assignment: | 10.05.2018 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 29.06.2018 |
Date and time of defence: | 15.06.2020 09:00 |
Date of electronic submission: | 27.04.2020 |
Date of proceeded defence: | 15.06.2020 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Nina Wanča, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je popsat, jak funguje systém doporučovaní videí (recommnendation system) na YouTube v závislosti na osobním výběru uživatele, prozkoumat hypotézu týkající se napomáhání radikalizace (domnělých) názorů uživatele pomocí systému doporučení a zanalyzovat rozdíl mezi prohlášeními YouTube a skutečností ohledně doporučovaných videí. V práci bude mj. představen koncept informační bubliny a jeho projevy, nabídne i výsledky autorčina studia relevantních odborných zdrojů a závěrů představení těch nejdůležitějších. Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
PARISER, Eli. The filter bubble: how the new personalized web is changing what we read and how we think. New York, N.Y.: Penguin Books, 2012. ISBN 978-0-14-312123-7. SUNSTEIN, Cass R. 2016. How Facebook Makes Us Dumber [online]. In: Bloomberg View. 2016 [cit. 2016-04-30]. LISTER, Martin, 2009. New media: a critical introduction [online]. 2nd ed. New York, N.Y.: Routledge, 2009 [cit. 2016-04-30]. ISBN 02-038-8482-5. MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000. Leonardo. ISBN 0-262-13374-1. |