Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv výchovného stylu v rodině na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte
Thesis title in Czech: Vliv výchovného stylu v rodině na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte
Thesis title in English: The influence of the family educational style on the child´s self-affirmation development.
Key words: Jáství, sebepojetí, identita, sebepoznání, sebehodnocení, sebecit, seberealizace, výchova v rodině, výchovné styly
English key words: Self, self-affirmation, identity, self-knowledge, self-evaluation, self-consciousness, self-realization, family education, family educational styles
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.02.2015
Date of assignment: 19.02.2015
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.05.2016
Date and time of defence: 13.06.2016 00:00
Date of electronic submission:08.05.2016
Date of proceeded defence: 13.06.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zabývá vlivem výchovného stylu v rodině na zdravý rozvoj sebepojetí dítěte, je koncipována jako práce teoreticko-empirická. V teoretické části budou popsány důležité pojmy z psychologie jáství a psychologie rodiny, přičemž zvláštní zřetel je brán zejména na pojmy sebepojetí, sebehodnocení, seberealizace, identita z jáského pojmosloví a funkční pojetí rodiny jako systému a popis výchovných stylů včetně popisu Čápova modelu devíti polí z pojmosloví psychologie rodiny. Praktická část bude prezentovat a interpretovat výsledky výzkumu, který proběhne na pozadí kvalitativního paradigmatu, formou narativních rozhovorů. Práce vychází z rešerše odborné literatury v části teoretické, a z kategoriální analýzy v části praktické.
Předběžná osnova:
Teoretická část:
Definice pojmů z psychologie jáství
Definice rodiny a výchovných stylů
Provázanost obou témat
Praktická část:
Kvalitativní výzkum formou narativních rozhovorů dospělých jedinců s ohledem na jejich dětství a vliv rodinné výchovy na utváření a rozvoj jejich sebepojetí
References
BALCAR, Karel. Úvod do studia psychologie osobnosti. 2.vyd. Chrudim: Mach, 1991. ISBN 978-80-247-3434-7.
BENDL, Stanislav a kolektiv. Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. 1.vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
BLATNÝ, Marek. Psychologie osobnosti. 1.vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-2473434-7.
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. 1.vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. 1.vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 1.vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte. 3.vyd. Tišnov: SURSUM, 1997. ISBN 80-85799-03-0.
ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. 1.vyd. Brno: DOPLNĚK, 1997. ISBN 80-85765-70-5.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1.vyd. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066534-3
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. 1.vyd. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-8586615-3.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
GILLERNOVÁ, Ilona. Psychologické aspekty změn v české společnosti: Člověk na přelomu tisíciletí. 1.vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2798.
GJURIČOVÁ, Šárka a Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie: Systemické a narativní přístupy. 1.vyd. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0415-3.
87
HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. 1.vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X.
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-802-6200-420.
HAYESOVÁ, Nicky. Základy sociální psychologie. 3.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 807178-763-9.
HELLER, Daniel. Sociální a pedagogická psychologie. První. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2014. ISBN 978-80-7290-680-2.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-20
HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. 1.vyd. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
HELUS, Zdeněk. Osobnost a její vývoj. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-7290396-2.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1168-3.
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1168-3.
HOLEČEK, Václav. Psychologie v učitelské praxi. 1.vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80247-3704-1.
HOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. 1.vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1424-8.
CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě. První. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-469-5.
KALHOUS, Zdeněk, Otto OBST et al. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem: Spirála, 2008. ISBN 978-809-0403-000.
88
KRAUS, Blahoslav, Věra POLÁČKOVÁ et al. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Editor Blahoslav Kraus, Věra Poláčková. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001. ISBN 80-731-5004-2.
KRAUS, Blahoslav. Společnost, rodina a sociální deviace. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3.
KREJČÍŘOVÁ, Dana a Josef LANGMEIER. Vývojová psychologie: 2.,aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Já a Ty: O zdravých vztazích mezi lidmi. 2.vyd. Praha: AVICENUM, 1986. ISBN 08-042-86.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 4.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 97880-7367-325-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1.vyd. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-25236-2.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3.vyd. Praha: SLON, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
MERTIN, Václav. Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013. ISBN 978-80-7478028-8.
MIKOVÁ, Šárka a Jiřina STANG. Typologie osobnosti u dětí: využití ve výchově a vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3675-875.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. 1.vyd. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-2000689-3.
OLECKÁ, Ivana a Kateřina IVANOVÁ. Metodologie vědecko-výzkumné činnosti. První. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, o.p.s., 2010. ISBN 978-80-87240-33-5.
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 8085498-27-8.
POLEDŇOVÁ, Ivana a (ed.). Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5085-3.
89
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4734-705.
RIEGER, Zdeněk a Hana VYHNÁLKOVÁ. Ostrov rodiny: integrující přístup pro práci s rodinou: příručka pro odborníky. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1996. ISBN 80-9017738-7.
ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4731-339.
SATIROVÁ, Virginia. Kniha o rodině. Praha: Práh, 1994. ISBN 80-901-325-0-2.
SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. 1.vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2685-4.
SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie. 1.vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
SMÉKAL, Vladimír, Petr MACEK a (eds.). Utváření a vývoj osobnosti: Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. 1.vyd. Brno: Barrister&Principal, 2002. ISBN 80-85947-838.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. 2.vyd. Praha: Barrister&Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8559-8.
SVOBODA, Jan a Leona NĚMCOVÁ. Krizové situace výchovy a výuky. 1.vyd. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. První. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-2460877-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a a kolektiv. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. 1.vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie osobnosti. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80246-1832-6.
90
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. 2.vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. 1.vyd. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-2460841-3.
VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a kolektiv. Pedagogika pro učitele. 1.vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, s. 19-34. ISBN 80-247-0042-5.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html