Úspěšnost dětí z dětských domovů v sekundárním a terciárním vzdělávání
Thesis title in Czech: | Úspěšnost dětí z dětských domovů v sekundárním a terciárním vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | Achievements of children from shelter homes in secondary and tertiary education |
Key words: | školní úspěšnost, dětský domov, prostředí, vzdělání, klient dětského domova |
English key words: | school success, children's home, environment, education, children's home client |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Author: | Mgr. Jakub Vlach - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.02.2015 |
Date of assignment: | 19.02.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 21.04.2015 |
Date and time of defence: | 24.05.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 17.04.2016 |
Date of proceeded defence: | 24.05.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Guidelines |
Diplomová práce je zaměřena na téma školní úspěšnosti dětí z dětských domovů v sekundárním a terciárním vzdělávání. Jejím cílem je zjistit, jak účastníci výchovně vzdělávacího procesu (mladí dospělí umístění v dětských domovech) interpretují svoji školní úspěšnost a jaké názory na ni mají vychovatelé dětských domovů. Diplomová práce bude koncipována jako teoreticko-empirická (výzkumná). V teoretické části práce budou popsána specifika prostředí dětských domovů, jejich možný vliv na školní prospěch dětí; bude analyzována problematika příčin neprospěchu u této cílové skupiny osob a možnost nápravy. Cílem empirické části práce bude zjistit, jak vnímají svoji školní úspěšnost mladí dospělí, kteří vyrůstají nebo vyrůstali v dětském domově, a jak ji vnímají vychovatelé dětských domovů. Data budou sbírána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a budou analyzována kvalitativně. Pohledy vychovatelů a mladých dospělých budou následně porovnány. V práci budou na základě interpretovaných dat formulována doporučení pro podporu vzdělávání dětí v těchto zařízeních. |
References |
1. JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
2. KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříţ: Spirála, 2007. 286 s. ISBN 80-901873-7-4. 3. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. 4. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. 108 s. ISBN 80-7178-006-5. 5. MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Slon, 1999. 159 s. ISBN 80–85850-76–1. 6. NAKONEČNÝ M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 2004 s. 270 ISBN 80-200-0592-7. 7. ŠKOVIERA, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007, 144 s. ISBN 978-80-73673185. 8. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007. 384s. ISBN 978-80-7367-313-0. 9. VOTRUBA, S. Dětský domov - záchrana i prokletí. Třebíč: Akcent, 2011, 90 s. ISBN 978-80-7268-814-2. 10. ŽUFNÍČEK, J. Vybraná témata vychovatelské praxe: inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Praha: Togga, 2012, 136 s. ISBN 978-808-7258-439. |