Možnosti aplikace evaluace v outdoor-teambuildingových vzdělávacích aktivitách
Thesis title in Czech: | Možnosti aplikace evaluace v outdoor-teambuildingových vzdělávacích aktivitách |
---|---|
Thesis title in English: | Opportuinities to Application of Evaluation in Outdoor-teambuilding Educational Activities |
Key words: | evaluace, evaluace vzdělávání, evaluační modely, aplikace evaluace, současné trendy v evaluaci, outdoorový trénink, teambuilding, |
English key words: | evaluation, training evaluation, evaluation models, applied evaluation, current trends in evaluation, outdoor training, teambuilding |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR) |
Supervisor: | PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 09.02.2015 |
Date of assignment: | 09.02.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 13.04.2015 |
Date and time of defence: | 21.06.2016 08:00 |
Date of electronic submission: | 08.05.2016 |
Date of proceeded defence: | 21.06.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je analyzovat vybrané modely evaluace ve vzdělávání dospělých a na jejich základě vytvořit nový, modifikovaný model pro evaluaci outdoor-teambuildingových vzdělávacích aktivit. Nejdříve bude provedeno teoretické ukotvení tématu zaměřené především na explanaci základních pojmů, dále budou popsány a analyzovány jednotlivé modely evaluace vzdělávání dospělých, s důrazem na rozdělení evaluace na její jednotlivé úrovně. Následně bude provedena syntéza získaných poznatků vedoucí k vytvoření nového modelu, určeného specificky pro evaluaci outdoor-teambuildingových vzdělávacích aktivit. Následovat bude aplikace vytvořeného modelu na outdoor-teambuildingové vzdělávací aktivity, uskutečněné ve vybrané organizaci s cílem potvrdit či vyvrátit funkčnost vytvořeného teoretického modelu evaluace v praxi. Struktura práce: 1 Outdoor-teambuildingové aktivity 1.1 Outdoor vzdělávání 1.2 Teambuilding 1.3 Outdoor-teambuilding 2 Evaluace ve vzdělávání dospělých 2.1 Proces evaluace ve vzdělávání dospělých 2.2 Účel evaluace ve vzdělávání dospělých 2.3 Přínosy a dopady evaluace ve vzdělávání dospělých 2.4 Validace evaluace ve vzdělávání dospělých 3 Analýza vybraných modelů v evaluaci vzdělávání dospělých 3.1 Kirkpatrickův model 3.2 Hamblinův model 3.3 Warr, Bird, Rackhamův model 3.4 Bramleyův model 3.5 Phillipsův model 4 Návrh modelu pro evaluaci outdoor-teambuildingových vzdělávacích aktivit 5 Možnosti aplikace evaluačního modelu outdoor-teambuildingových vzdělávacích aktivit v praxi |
References |
ALKIN, Marvin C. Evaluation roots: a wider perspective of theorists' views and influences. 2nd ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2013, 424 s. ISBN 14-129-9574-4. BARTOŇKOVÁ, Hana. Firemní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010, 204 s. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-2914-5. BOULMETIS, John a Phyllis DUTWIN. The ABCs of evaluation: timeless techniques for program and project managers. 2nd ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2005, 239 s. ISBN 07-879-7902-3. BRAMLEY, Peter. Evaluating training: from personal insight to organisational performance. 2nd ed. London: Chartered Institute of Personnel and Development, 2003. ISBN 978-184-3980-308. BUCKLEY, Roger. Trénink a školení. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 288 s. ISBN 80-251-0358-7. HAMBLIN, Anthony Crandell. Evaluation and Control of Training. Great Britain: McGraw-Hill Book Company, 1974. KIRKPATRICK, Donald L. a James D. KIRKPATRICK. Implementing the four levels: a practical guide for effective evaluation of training programs. 1st ed. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, 2007, 153 p. ISBN 15-767-5454-5. KIRKPATRICK, Donald L. a James D. KIRKPATRICK. Evaluating training programs: the four levels. 3rd ed. San Francisco, CA: Berrett-Koehler, 2006, 372 p. ISBN 978-157-6753-484. MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 172 s. Komunikace (Grada). ISBN 978-80-247-4336-3. PHILLIPS, Jack J. Return on investment in training and performance improvement programs. 2nd ed. Boston: Butterworth-Heinemann, 2003, 375 p. ISBN 07-506-7601-9. ROSSI, Peter H., Mark W. LIPSEY a Howard E. FREEMAN. Evaluation: a systematic approach. 7th ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2004, 470 p. ISBN 07-619-0894-3. ROTHWELL, William J. a Anita Pane WHITEFORD. Corporate employee training and Development Strategies. In: LONDON, Manuel. The Oxford handbook of lifelong learning. Ofxord, UK: Oxford University Press, 2012, s. 149‒163. ISBN 9780199940486. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780195390483.001.0001. SADLER-SMITH, Eugene. Learning and development for managers: perspectives from research and practice. Oxford: Blackwell Pub., 2006, 470 p. ISBN 978-140-5129-824. STUFFLEBEAM, Daniel L. a Anthony J. SHINKFIELD. Evaluation theory, models, and applications. 1st ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2007, 736 p. ISBN 07-879-7765-9. VODÁK, Jozef a Alžbeta KUCHARČÍKOVÁ. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011, 237 s. Management (Grada). ISBN 978-80-247-3651-8. WEISS, Carol H. a Carol H. WEISS. Evaluation: methods for studying programs and policies. 2nd ed. Upper Saddle River, N. J.: Prentice Hall, 1998, 372 p. ISBN 01-330-9725-0. WILLIAMS, Scott D., T. Scott GRAHAM a Bud BAKER. Evaluating outdoor experiential training for leadership and team building. Journal of Management and Development. 2003, č. 22, s. 45‒59. Evaluating the effectiveness of an outdoor workshop for team building in an MBA programme. Journal of management development [online]. 1995, vol. 14, issue 3, s. 50 [cit. 2014-10-25]. |