Metodika jazykové výuky bilingvních dětí (případová studie)
Thesis title in Czech: | Metodika jazykové výuky bilingvních dětí (případová studie) |
---|---|
Thesis title in English: | Teaching methods for bilingual children (case study) |
Key words: | bilingvismus, metodika, bikulturalita, mateřský jazyk |
English key words: | bilingualism, methodology, biculturality, mother tongue |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.01.2015 |
Date of assignment: | 05.02.2015 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 11.02.2015 |
Date and time of defence: | 11.09.2017 09:00 |
Date of electronic submission: | 18.07.2017 |
Date of proceeded defence: | 11.09.2017 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce bude věnována metodice jazykové výuky bilingvních dětí v češtině na České škole bez hranic Londýn (ČŠBHL).
Cílem práce je: (a) analyzovat situaci jazykového vzdělávání těchto dětí na ČSBHL, zvl. faktory, které na jazykové vzdělávání působí, a časově-tematické plány ČSBHL; (b) navrhnout na tomto základě vhodnou metodiku jazykového vyučování pro vybrané ročníky, včetně návrhu učebnic a učebních pomůcek; (c) realizovat výuku podle vytvořené metodiky a ověřit tak její vhodnost a účinnost. Postup práce: · Studium relevantní odborné literatury · Analýza situace jazykového vzdělávání na ČSBHL, analýza časově-tematických plánů · Vytvoření návrhu metodiky · Implementace metodiky ve vyučování ve vybraných ročnících, průběžné sledování a vyhodnocování výuky (učitelem i žáky, primárně formou deníků a interview), podle možností vytvoření nahrávek pro následnou analýzu · Provedení závěrečné analýzy, shrnutí výsledků, zhodnocení, didaktická doporučení |
References |
BAKER, Colin; PRYS JONES, Sylvia. Encyclopedia of bilingualism and bilingual education.
ČECHOVÁ, M. STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha 1998. ČECHOVÁ, Marie. STYBLÍK, Vlastimil. Didaktika češtiny. Praha: Státní pedagogické nakladatelství 1989. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. 208 s. ISBN 80-85931-79-6. GROSJEAN, Francois. Studying bilinguals. New York: Oxford University Press, 2008. Oxford linguistics. ISBN 978-0-19-928129-9. KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 136 s. ISBN 80-2441-511-9. NIKL, J. Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové: Gaudeamus 1997. PLISCHKE, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem z hlediska přípravy učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 116 s. ISBN 978-80-244-2162-9. PRŮCHA, J. Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. SÝKORA, M. Učebnice - její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM - Effect, 1996. ŠEBESTA. K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum 2005. |