Informace v pojetí Viléma Flussera jako estetický zážitek
Thesis title in Czech: | Informace v pojetí Viléma Flussera jako estetický zážitek |
---|---|
Thesis title in English: | Vilém Flusser's Concept of Information as Aesthetic Experience |
Key words: | informace, redundance, imateriálnost, médium, paměť, kreativita, filozofická fikce, informační revoluce, telematika, estetické kritérium, technický obraz, kód, Flusser |
English key words: | information, redundancy, immateriality, medium, memory, creativity, philosophical fiction, information revolution, telematics, aesthetic criterion, tehcnical image, code, Flusser |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Aestetics (21-KEST) |
Supervisor: | Mgr. Jakub Bulvas Stejskal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.12.2014 |
Date of assignment: | 19.12.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 08.01.2015 |
Date and time of defence: | 10.02.2015 10:00 |
Date of electronic submission: | 20.01.2015 |
Date of proceeded defence: | 10.02.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. MgA. Markéta Magidová, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se na základě interpretace vybraných textů Viléma Flussera snaží postihnout význam, který v jeho myšlení nabývají estetické kategorie. Klíčem pro pochopení podstaty estetických kategorií je zde koncept jejich závislosti na míře informativnosti, vyjádřený v eseji Zvyk jako hlavní estetické kritérium. Související problém přenosu informací je ústředním tématem kapitoly Vampyroteuthis Infernalis: His Art, ze které vyplývá zásadní význam prostředků komunikace v kreativním procesu vyjádření i zpracování informace. Tento význam je podstatný pro tezi nadcházející kulturní revoluce, ve které se estetická kritéria stávají univerzálními, předložené nejuceleněji v eseji Do univerza technických obrazů. S další literaturou pracuji příležitostně během sledování výše nastíněné linie. |
References |
Flusser, Vilém, Jazyk a skutečnost, Triáda 2005, z portugalského orig. Língua e realidade. Sao Paulo, Editora Herder 1963, přeložil K. Palek.
Flusser, Vilém, Příběh ďábla, Gema Art 1997, orig. A história do diabo, Martins, 1965, z nj. Die Geschichte des přeložil Jiří Fiala. Flusser, Vilém, Za filosofii fotografie, Fra, 2013, z nj. orig. Für eine Philosophie der Fotografie, European Photography, 1983, přeložila Božena Koseková a Josef Kosek. Flusser, Vilém, Do universa technických obrazů, OSVU, 2002, z nj. orig. Ins Universum der technischen Bilder, Göttingen: European Photography, 1985, přeložil Jiří Fiala. Flusser, Vilém, Does writing have a future? University of Minnesota Press, 2011, from german orig. Die Schrift, Göttingen: Immatrix Publications, 1987, trans. Nancy Ann Roth. Flusser, Vilém, Louis, Bec, Vampyroteuthis Infernalis, Atropos, 2011, from german orig. Vampyroteuthis infernalis. Eine Abhandlung samt Befund des Institut Scientifique de Recherche Paranaturaliste, Göttingen: Immatrix Publications, 1987, trans. Rodrigo Maltez Novaes. Flusser, Vilém, The Crisis of Linearity, Boot Print, 2006, from german orig. Krise der Linearität, ed. G.J. Lischka, Bern: Benteli, 1988, trans. Adelheid Mers. Flusser, Vilém, Bezedno: filosofická autobiografie, Hynek, 1998, z nj. orig. Bodenlos: Eine philosophische Autobiographie, Bollmann, 1992, přeložil Josef Kosek. Flusser, Vilém; Bollmann,Stefan; Flusser, Edith, Komunikológia, Bratislava : Mediálny inštitút, 2002, z nj. orig. Kommunikologie, Fischer (Tb.) Flusser, Vilém, The shape of things: Philosophy of design, Reaktion Books, 1990, from. german orig. Vom Stand der Dinge, Steidl, 1993, trans. Anthony Mathews. Flusser, Vilém, Writings, University of Minnesota Press, edited by Anderas Strohl, trans. Erik Eisel. |