Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Motivace dospělých k formálnímu vzdělávání
Thesis title in Czech: Motivace dospělých k formálnímu vzdělávání
Thesis title in English: Motivation of Adults to Formal Education
Key words: Celoživotní učení, formální vzdělávání dospělých, možnosti vzdělávání, motivace ke vzdělávání, bariéry ve vzdělávání
English key words: Lifelong learning, formal adult education, educational opportunities, motivation for education, barriers to education
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 03.12.2014
Date of assignment: 03.12.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 22.12.2014
Date and time of defence: 02.09.2016 10:00
Date of electronic submission:23.07.2016
Date of proceeded defence: 02.09.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude věnovat problematice motivace dospělých vedoucí k jejich návratu k formálnímu vzdělávání. V teoretické rovině se zaměřím na popis konceptu celoživotního učení, na přehledné shrnutí základních poznatků v oblasti motivace a na bariéry vzdělávání dospělých a dále na reálné možnosti formálního vzdělávání pro dospělé v různých stupních školských zařízení v České republice. Empirickou část bude tvořit kvantitativní šetření provedené formou dotazníků, jehož cílem bude zjištění konkrétních kauzualit spojujících účast dospělých na formálním vzdělávání na vybraných vysokých školách.
Cílem práce bude identifikovat různé motivační faktory, které působí při rozhodování o dalším studiu. Budu se opírat o studium odborné literatury českých i zahraničních autorů a následně ověřím teoretické závěry s výsledky realizovaného empirického šetření.
Navrhovaná osnova práce:
1 Celoživotní učení
1.1. Charakteristika celoživotního učení
1.2. Vývoj konceptu celoživotního učení
1.3. Vzdělávání dospělých jako součást celoživotního učení
2 Formální vzdělávání dospělých
2.1. Specifika formálního vzdělávání dospělých
2.2. Formální vzdělávání dospělých na základních školách
2.3. Formální vzdělávání dospělých na středních školách
2.4. Formální vzdělávání dospělých na vyšších odborných a vysokých školách
3 Motivace dospělých k účasti na formálním vzdělávání
3.1. Motivace a vzdělávající se dospělý
3.2. Bariéry vzdělávání dospělých
4 Empirické šetření - Motivace dospělých k formálnímu vzdělávání



References
BENEŠ, Milan. Andragogika – teoretické základy. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2003, 216 s. ISBN 80-86432-23-8.
BOČKOVÁ, Věra. Celoživotní vzdělávání – výzva nebo povinnost? 1. vyd. Olomouc: UP 2000, 29 s. ISBN 80–244–0155–X.
GERRIG, Richard J. a Philip G. ZIMBARDO. Psychology and Life, Sixteenth Edition. Boston: A Pearson Education Company, 2002, 442 s. ISBN 0-205-34454-2.
KNOWLES, Malcolm S. The Modern Practice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. New York: Cambridge, The Adult Education Company, 1980, 62 s.
ISBN: 0-8428-2213-5.
MATĚJŮ, Petr a kol. Bílá kniha terciárního vzdělávání. Praha: MŠMT, 2009, 76 s. ISBN 978-80-254-4519-8.
MATĚJŮ, Petr a Jana STRAKOVÁ. (Ne)rovné šance na vzdělání. 1. vyd. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 80–200–1400–4.
MŠMT. Strategie celoživotního učení v ČR. Praha: [online]. [2007]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr
NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 507 s. ISBN 80-200-0993-0.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 318 s. ISBN 978-80-247-3235-0.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC (Eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2008, 340 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
ŘEZANKOVÁ, Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2007, 212 s. ISBN 978-80-86946-49-8.
ŠEĎOVÁ, Klára a Petr NOVOTNÝ. Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Pedagogika, 2006, 211 s. ISBN 80-210-4143-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 8071783080.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html