Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Výslovnost hlásky r v českých projevech cizinců s mateřštinou němčinou a jeho percepční přijatelnost
Thesis title in Czech: Výslovnost hlásky r v českých projevech cizinců s mateřštinou němčinou a jeho percepční přijatelnost
Thesis title in English: Pronounciation and perceptual acceptability of the sound r in Czech speeches by foreign speakers whose L1 is German
Key words: výslovnost, L2, hláska r, Němci, čeština, percepční přijatelnost
English key words: pronunciation, L2, r-sound, Germans, Czech, perceptual acceptability
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: PhDr. Jitka Veroňková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.12.2014
Date of assignment: 08.12.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.12.2014
Date and time of defence: 01.02.2016 09:00
Date of electronic submission:06.01.2016
Date of proceeded defence: 01.02.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. František Martínek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Téma DP spadá do oblasti osvojování si a učení se L2. Zaměřuje se na češtinu jako druhý jazyk u mluvčích s mateřštinou němčinou, konkrétně na zvukovou stránku řeči. Z potíží, které tito mluvčí v češtině mají, se soustřeďuje na výslovnost souhlásky r a její percepční přijatelnost pro rodilé mluvčí češtiny.

Bude prostudována relevantní literatura a na jejím základě určen vhodný metodický postup a stanovena nulová hypotéza. Dále bude pořízen soubor nahrávek skupiny nerodilých mluvčích češtiny. Předpokládá se, pokud bude k dispozici dané množství vhodných respondentů, že diplomantka získá nahrávky od 6-8 začátečníků na počátku kurzu češtiny a srovnávací nahrávky od týchž mluvčích na konci kurzu. Jedním z aspektů, který bude sledován, je vliv cíleného nácviku výslovnosti.

Po zpracování a analýze zvukového materiálu bude sestaven percepční test, jehož prostřednictvím bude ověřena stanovená hypotéza. Po vyhodnocení a statistickém zpracování výsledků percepčního testu budou vyvozeny závěry.
References
Das Aussprachewörterbuch Duden. Bd. 6. 6. Aufl. Mannheim: Dudenverlag, 2005.

DIELING, H.; HIRSCHFELD, U. Phonetik lehren und lernen. München: Langenscheidt, 2000.

JEDLIČKA, I.; ŠKODOVÁ, E. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. 2. vydání.

KUČERA, H.; MONROE, G. A Comparative Quantitive Phonology of Russian, Czech, and German. New York: American Elsevier Publishing Company, 1968.

LADEFOGED, P.; MADDIESON, I. The sounds of the world's languages. Oxford: Blackwell Publishing, 1996.

PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1997. 2. vydání.

PISKE, T.; MACKAY, I. R. A; FLEGE, J. E. Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics, 2001, vol. 29, pp. 191−215.

RAUSCH, R.; RAUSCH, I. Deutsche Phonetik für Ausländer. Leipzig: Langenscheidt, 1991.

VAN DE VELDE, H.; VAN HOUT, R. r-atics: sociolinguistic, phonetic and phonological
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html