Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Preference klíčových prvků didaktického procesu neformálního vzdělávání dospělých účastníků z pohledu věkových kohort
Thesis title in Czech: Preference klíčových prvků didaktického procesu neformálního vzdělávání dospělých účastníků z pohledu věkových kohort
Thesis title in English: Preferences in key elements of a didactic process of non-formal education of adult learners from the perspective of age cohorts
Key words: prvky didaktického procesu, didaktické formy, didaktické metody, přístup vzdělavatele, didaktické pomůcky, didaktická technika, uspořádání výukových prostor, generace baby boomers, generace X, generace Y
English key words: elements of didactic process, didactic forms, didactic methods, teacher roles, teaching aids, didactic technology, seating arrangements, baby boomers generation, generation X, generation Y
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.11.2014
Date of assignment: 25.11.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.12.2014
Date and time of defence: 17.06.2015 08:00
Date of electronic submission:08.05.2015
Date of proceeded defence: 17.06.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce je identifikovat preference týkající se klíčových prvků didaktického procesu, konkrétně forem a metod vzdělávání, přístupu vzdělavatele, didaktických pomůcek, didaktické techniky a vybavení výukových prostor u vybrané skupiny dospělých, kteří se v posledních dvanácti měsících účastnili alespoň jedné vzdělávací aktivity neformálního vzdělávání, v závislosti na jejich věku, resp. příslušnosti k určité věkové kohortě. Nejdříve bude na základě relevantní odborné literatury popsán vyučovací proces a jeho klíčové prvky a definovány jednotlivé věkové kohorty a jejich specifika. Následně bude realizováno kvantitativní dotazníkové šetření u těch příslušníků daných věkových kohort, kteří se za posledních dvanáct měsíců zúčastnili alespoň jedné vzdělávací aktivity neformálního vzdělávání dospělých. Na základě těchto zjištění budou následně formulovány závěry o rozdílech v preferencích týkajících se klíčových prvků didaktického procesu u jednotlivých věkových kohort.

1 Didaktický proces a jeho specifika ve vzdělávání dospělých
2 Klíčové prvky didaktického procesu
2.1 Nemateriální didaktické prostředky
2.1.1 Formy vzdělávání
2.1.2 Metody vzdělávání
2.1.3 Přístup vzdělavatele
2.2 Materiální didaktické prostředky
2.2.1 Didaktické pomůcky
2.2.2 Didaktická technika
2.2.3 Výukové prostory a jejich vybavení
3 Klasifikace generací (věkových kohort) a jejich specifika
3.1 Generace druhé světové války (1915–1945)
3.2 Poválečná generace (1945–1965)
3.3 Generace X (1965–1980)
3.4 Generace Y (1980–1995)
3.5 Generace Z (1995–2000)
4 Empirické šetření preferencí klíčových prvků didaktického procesu u jednotlivých generací / věkových kohort (generace druhé světové války, poválečná generace, generace X, generace Y)
5 Stanovení preferencí klíčových prvků didaktického procesu u jednotlivých generací / věkových kohort (generace druhé světové války, poválečná generace, generace X, generace Y)
References
BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. 1. vyd. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. 197 s. ISBN 978-80-87197-12-7.
KOCIANOVÁ, Renata. Personální řízení: východiska a vývoj. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2012. 149 s. ISBN 978-80-247-3269-5.
KOWALSKI, Theodor J. The Organization and Planning of Adult Education. 1st edition. New York: State University of New York Press, 1988. 215 p. ISBN 0-88076-799-9.
LAWSON, Karen. The Trainer’s handbook. 3rd updated edition. San Francisco: Pfeiffer, 2009. 269 s. ISBN ISBN 978-0-470-40304-4.
MUŽÍK, Jaroslav. Řízení vzdělávacího procesu: andragogická didaktika. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. 323 s. ISBN 978-80-7357-581-6.
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro účastníky, lektory a zadavatele. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 318 s. ISBN 978-80-247-3235-0.
PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 152 s. ISBN 978-80-247-5232-7.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC.Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. 184 s. ISBN 978-80-247-3006-6.
ROGERS, Alan and Naomi, HORROCKS. Teaching adults. 4th edition. Berkshire: Open University Press, 2010. 343 p. ISBN 978-0-33-523539-1.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html