Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv edičních úprav na porozumění textu Babičky žáky ZŠ
Thesis title in Czech: Vliv edičních úprav na porozumění textu Babičky žáky ZŠ
Thesis title in English: The influence of editorial processing on understanding the text of Babička (The Grandmother) by elementary school pupils
Key words: ediční úpravy, Babička, porozumění textu, žáci ZŠ, dotazníkový výzkum
English key words: editorial processing, The Grandmother, understanding the text, elementary school pupils, questionnaire survey
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.10.2016
Date of assignment: 03.02.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.02.2017
Date and time of defence: 18.06.2018 10:00
Date of electronic submission:07.05.2018
Date of proceeded defence: 18.06.2018
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zabývá vybranými edicemi Babičky Boženy Němcové vydanými po roce 1989. Teoretická část práce je věnována analýze edičních zpracování několika vybraných publikací, které jsou určeny pro školní četbu, a jejich srovnání. Především se zaměřuje na ty ediční zásahy, které závažnějším způsobem mění význam textu. Praktickou část diplomové práce představuje dotazníkový výzkum porozumění textu, jehož respondenty jsou žáci 9. tříd základních škol (nebo odpovídajících ročníků víceletých gymnázií). Dotazník se skládá z vybraných úryvků Babičky v různých edičních úpravách a z doplňujících otázek testujících porozumění textu. Různým skupinám respondentů jsou předloženy různá znění vybraných ukázek, odpovědi jednotlivých skupin respondentů jsou poté srovnány a analyzovány. Cílem výzkumu je zjištění, zda a do jaké míry ovlivňují novodobé ediční úpravy Babičky její porozumění.
References
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Praha: Dobrovský, 2013.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Praha: Fragment, 2013.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Praha: Práh, 2013.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička: obrazy venkovského života. Praha: Československý spisovatel, 2011.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Praha: Knižní klub, 2010.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Brno: Tribun EU, 2008.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Praha: Academia, 2008.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Praha: Ottovo nakladatelství, 2008.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička: obrazy venkovského života. Praha: Kernberg, 2007.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička; Chyže pod horami; Pohorská vesnice. Bratislava: Petit Press, 2006.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Brno: Simon Ryšavý, 2005.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička: obrazy venkovského života. Praha: XYZ, 2005.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička: obrazy venkovského života. Český Těšín: Infiniti art, 2004.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Praha: Nestor, 2004.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Český Těšín: Agave, 2002.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Ostrava: Knižní expres, 2001.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička: obrazy z venkovského života. Praha: Levné knihy KMa, 2001.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička. Praha: NLN, 1999.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička: obrazy venkovského života. Praha: Prostor, 1995.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička: obrazy venkovského života. Praha: Prostor, 1995.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička: obrazy venkovského života. Praha: Bystrov a synové, 1995.
NĚMCOVÁ, Božena. Babička: obrazy venkovského života. Vizovice: Lípa, 1995.

ADAM, Robert. Do škol míří Babička pálící obrázky. Český jazyk a literatura, 2014/2015, roč. 65, č. 1, s. 35–38.
ADAM, Robert. Jak se v Česku jazykově upravují vydávané texty. In Hasil, J. (ed). Přednášky z 53. běhu Letní školy slovanských studií. Praha: FF UK, 2010, s. 85–93.
FULCHER, Glenn. Practical Language Testing. Londýn: Hodder Education, 2010.
HAVEL, Rudolf – ŠTOREK, Břetislav. Editor a text: Úvod do praktické textologie. Paseka: Praha, 2006.
HAVRÁNEK, Bohuslav. Jazyk Boženy Němcové. In Slovo a slovesnost,1964, č. 25, s. 1.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999.
KOMÁREK, Karel. Čeština klasiků – jazyk cizí? Problém jazykové srozumitelnosti české literatury 19. století. In Český jazyk a literatura, 2010–2011, roč. 61, č. 5, s. 213–217.
LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Ještě čteme Jiráska? In Český jazyk a literatura, 2011, roč. 62, č. 1, s. 13–21.
MACUROVÁ, Alena. Čteme ještě Němcovou? Proměny textu se čtenářem a v čase. In Božena Němcová. Život – dílo – doba. Sborník příspěvků ze stejnojmenné konference konané ve dnech 7.-8. září 2005 v Muzeu Boženy Němcové. Česká Skalice: Muzeum Boženy Němcové v České Skalici, 2006, s. 139–147.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, Radana. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2008.
SCHINDLER, Radek a kol. Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006.
VAŠÁK, Pavel a kol. Textologie: teorie a ediční praxe. Praha: Karolinum, 1993.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html