Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Bariéry vzdělávání matek na rodičovské dovolené
Thesis title in Czech: Bariéry vzdělávání matek na rodičovské dovolené
Thesis title in English: Barriers in Education of Mothers on Parental Leave
Key words: Bariéry vzdělávání, matky, rodičovská dovolená, další profesní vzdělávání, celoživotní vzdělávání
English key words: Barriers in education, mothers, parental leave, further education, lifelong education
Academic year of topic announcement: 2014/2015
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.10.2014
Date of assignment: 11.10.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.11.2014
Date and time of defence: 10.09.2015 10:00
Date of electronic submission:21.06.2015
Date of proceeded defence: 10.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
 
 
 
Guidelines
Výběr tématu je opodstatněn jeho aktuálností a také počtem osob, kterých se problematika týká. Cílem práce je komparace vybraných českých a zahraničních výzkumů bariér ve vzdělávání dospělých s vlastním šetřením a následné ověření existence bariér vzdělávání matek na rodičovské dovolené. V první části práce budou definovány bariéry vzdělávání dospělých a představeny výzkumy, z nichž práce vychází. Ve druhé části bude provedeno kvantitativní dotazníkové šetření. Cílovou skupinou budou matky na rodičovské dovolené navštěvující mateřská centra na území hlavního města Prahy. Respondentky budou vybírány metodou snowball. Výsledkem bude ověření, jestli bariéry zjištěné vybranými českými a světovými výzkumy vzdělávání dospělých odpovídají bariérám zjištěným v rámci šetření, resp. zjištění, zda a popřípadě v jaké oblasti jsou bariéry ve vzdělávání u dané cílové skupiny specifické. Dále budou navržena možná opatření pro zmírnění zjištěných bariér.

Osnova:
1 Vzdělávání dospělých
2 Formy a druhy dalšího vzdělávání
3 Vzdělávací potřeby a motivace k dalšímu vzdělávání
4 Bariéry ve vzdělávání dospělých
5 Výzkumy bariér ve vztahu ke vzdělávání dospělých
5.1 Šetření o vzdělávání dospělých AES
5.2 Šetření Moderní společnost a její proměny
5.3 Šetření Adult Education Participation Decisions and Barriers: Review of Conceptual Frameworks and Empirical Studies
6 Specifika vzdělávání žen na mateřské a rodičovské dovolené
6.1 Mateřská a rodičovská dovolená
6.2 Mateřská centra
6.3 Motivace žen na rodičovské dovolené k dalšímu vzdělávání
7 Šetření bariér vzdělávání u matek na rodičovské dovolené
8 Komparace vybraných českých a zahraničních výzkumů s vlastním šetřením bariér vzdělávání u matek na rodičovské dovolené
9 Bariéry vzdělávání matek na rodičovské dovolené
References
BARTLOVÁ, Petra. BADED - barriers in adult education: findings and strategies for overcoming those barriers : Ikaalinen - Prague - Vienna, June 2008. Praha: National Training Fund, 2008. ISBN 978-80-86728-41-4.
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008, 135 s. ISBN 978-802-4725-802.
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. Vzdělávání v sociokulturním kontextu: diverzita a vzdělávací bariéry: sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 9788074140358.
CROSS, Particia. Adults as learners. San Francisco: Jossey-Bass, 1981, 300 s. ISBN 08-758-9491-7.
Český statistický úřad. 3313-13, Vzdělávání dospělých: specifické výstupy z šetření Adult Education Survey, obsah | ČSÚ [online]. 15. května 2013 [cit. 2014-10-14]. Dostupné z: .
HAMPLOVÁ, Dana, Eva MITCHELL, Miluše VÍTEČKOVÁ a Jana CHALOUPKOVÁ. Proměny rodinných a profesních startů. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2010, 167 s. ISBN 978-80-7330-185-9.
HAŠKOVÁ, Hana. Pracující matky a genderová role ve výsledcích mezinárodního longitudinálního výzkumu. Gender, rovné příležitosti, výzkum. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2005, roč. 6, č. 1.
Kolínská, Rut. Mateřská centra. Praha: Pražské matky, 1995, 174 s. ISBN 80-901864-0-8.
KOPECKÝ, Martin. (Ne)účast dospělých ve vzdělávání jako výsledek individuálních strategií sociálně zakotvených jednotlivců. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 17, č. 1, s. 149 – 162. ISSN 1803-7437.
MERRIAM, Sharan B, Rosemary S. CAFFARELLA a Lisa M. BAUMGARTNER. Learning in adulthood: a comprehensive guide. San Francisco: John Wiley, 2007, 533 s. ISBN 978-078-7975-883.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 263 s. ISBN 978-80-7357-738-4.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 339 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
SUTHERLAND, Peter a Jim CROWTHER. Lifelong learning: concepts and contexts. New York: Routledge, 2006, 247 s. ISBN 978-041-5353-724.
ŠEĎOVÁ, Klára a Petr NOVOTNÝ. Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých. Pedagogika, Praha: PdF UK, 2006, roč. 2006, č. 2, s. 140-151. ISSN 0031-3815
ŠKODOVÁ, Markéta. Okolnosti ovlivňující dosažení vzdělání. Praha: Sociologický ústav AV ČR [online]. 2009 [cit. 2014-08-25]. Dostupné z: http://invenio.nusl.cz/record/40515.
U. S. Department of Education. National Center for Education Statistics. Adult Education Participation Decisions and Barriers: Review of Conceptual Frameworks and Empirical Studies. Working Paper No. 98-10. Washington, D. C.: 1998.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html