Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Absurdní realita štětcem a perem: interpretace výtvarného umění v díle Julia Cortázara
Thesis title in Czech: Absurdní realita štětcem a perem: interpretace výtvarného umění v díle Julia Cortázara
Thesis title in English: Absurd reality through strokes and letters: interpretation of art in Julio Cortázar’s works
Key words: Julio Cortazar, surrealismus, absurdní realita, interpretace umění, volná asociace, Příběhy o kronopech a famech.
English key words: Julio Cortazar, surrealism, absurd reality, art interpretation, free association, Historias de cronopios y de famas.
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Romance Studies (21-URS)
Supervisor: PhDr. Anežka Charvátová
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 24.09.2013
Date of assignment: 24.09.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.10.2014
Date and time of defence: 24.06.2015 10:30
Date of electronic submission:25.05.2015
Date of proceeded defence: 24.06.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Anna Housková, CSc.
 
 
 
Guidelines
Argentinský spisovatel Julio Cortázar ve své sbírce povídek Příběhy o kronopech a fámech obsáhl s notnou dávkou nadsázky, humoru a originality řadu témat všedního života v nevšedních souvislostech a ještě méně očekávatelných podáních. Jedním z těchto překvapivých náhledů je až absurdní interpretace výtvarných námětů uměleckých děl v povídce Návod na pochopení tří slavných obrazů. Ve své práci se zaměřím na srovnání vědeckých prací, vztahujících se k zmíněným dílům, a pohledu autora povídky. Do jaké míry se dotýká surrealismu a groteskního nadhledu a do jaké míry jde o vyjádření jeho skutečného pohledu na vědecký obor, který se snaží o systematizaci svobodného umění. Lze vůbec poznat, kdy umělecký kritik následuje myšlenky malíře a kdy se již ubírá vlastními asociacemi a promítá do obrazu vlastní bádání? Je skutečně tato povídka vyjádřením mírného despektu k vědecké analýze estetična? A jaké další odkazy k výtvarnému umění lze najít v Cortázarově sbírce? Mohly snad jeho barvité formulace podnítit vznik některých děl, či naopak být inspirovány konkrétní malbou?
References
CORTÁZAR, Julio. Historias de cronopios y de famas, Buenos Aires: Alfaguara, 1995
CANTELUPE, B Eugene, Titian's Sacred and Profane Love Re-examined, New York, College art association, 1964
TITTLER, Jonatan. Ironía narrativa en la novela hispanoamerica contemporánea, Bogotá, Banco de la República, 1990
LANGOWSKI, Gerald J., Emilio. El surrealismo en la ficción hispanoamericana. Madrid: Gredos, 1982
PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha, Academia 2013
WHITNEY, Davis. A general theory of visual culture: Princeton, N.J. : Princeton University Press, 2011
PUTTFARKEN, Thomas. Titian & tragic painting : Aristotle’s poetics and the rise of the modern artist: New Haven ; London : Yale University Press, 2005
STANDISH, Peter, Understanding Julio Cortázar (Understanding modern Europiane and Latin American literature): University of South Carolina Press, 2001
CRUZ, G. Julia, Lo neofantástico en Julio Cortázar, Pliegos 1988 ALAZRAKI, Jaime, En busca del unicornio: los cuentos del Julio Cortázar, Gredos, 1983
ALAZRAKI, Jaime, En busca del unicornio: los cuentos del Julio Cortázar, Gredos, 1983
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html