Mezi subjektem a objektem: "Já" v diskurzu moderní japonské literatury
Thesis title in Czech: | Mezi subjektem a objektem: "Já" v diskurzu moderní japonské literatury |
---|---|
Thesis title in English: | Between Subjectivity and Object: Self in the Discourse of Modern Japanese Literature |
Key words: | japonská lieratura, moderní literatura, poválečná literatura, diskurs, literární postava, subjekt, naratologie, fikční světy, Mišima Jukio, Abe Kóbó, Óe Kenzaburó, Kamen no kokuhaku, Tanin no kao, Man’en gan’nen no futtobóru |
English key words: | Japanese literature, modern literature, postwar literature, discourse, literary character, subject, narratology, fictional worlds, Mishima Yukio, Abe Kōbō, Ōe Kenzaburō, Kamen no kokuhaku, Tanin no kao, Man’en gan’nen no futtobōru |
Academic year of topic announcement: | 2014/2015 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sinology (21-KSI) |
Supervisor: | Mgr. Martin Tirala, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 03.10.2014 |
Date of assignment: | 03.10.2014 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 20.08.2015 |
Date and time of defence: | 07.09.2015 09:00 |
Date of electronic submission: | 20.08.2015 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Michael Weber, Ph.D. |
Guidelines |
Práce má za cíl popsat vývoj konstituování subjektu v diskurzu moderní japonské literatury. Výchozím bodem je vznik narativní strategie tzv. šišósecu 私小説, neboli zpovědního 'já' románu. Horní časovou hranicí tématu je rok 1970, který je mnohdy uváděn jako mezník konce moderní literatury. Úkolem práce je nabídnout nový způsob čtení děl, která se v tomto procesu berou jako kanonická. Jinými slovy v souvislosti se samotnými díly odpovědět na otázku, jakým způsobem se proměňovalo/ustálilo vyjádření subjektu, a v souvislosti s kritickou reflexí těchto děl odpovědět na otázku, jak se proměňovalo/ustálovalo vnimání fenoménu literatury jako takové. Zkoumání bude vycházet z několika reprezentativních děl a jejich kritiky, ktera pomůže problematiku zasadit do širšího kontextu. Kromě výkladu vývoje vyjádření a vnímání literárního subjektu v rámci moderní literatury století 20. by práce měla nabídnout i perspektivu pro další zkoumání problematiky v literatuře současné. |
References |
FOWLER, Edward. The rhetoric of confession shishōsetsu in early twentieth-century Japanese fiction. Oxford: University of California Press, 1988. HIJIYA-KIRSCHNEREIT, Irmela. Rituals of self-revelation: shishōsetsu as literary genre and socio-cultural phenomenon. Cambridge, Mass.: distributed by Harvard University Press, xxiv, 373 p. FUJII, James A. Complicit fictions: the subject in the modern Japanese prose narrative. Berkeley: University of California Press, xvii, 287 p. Twentieth-century Japan, 2. CHATMAN, Seymour Benjamin. Příběh a diskurs: narativní struktura v literatuře a filmu. Vyd. 1. Překlad Milan Orálek. Brno: Host, 2008, 328 s. Teoretická knihovna, sv. 21. KEENE, Donald. Dawn to the West: Japanese literature of the modern era, fiction. New York: Columbia University Press, xiv, 1329 p. PHELAN, James. Narrative as rhetoric: technique, audiences, ethics, ideology. Columbus: Ohio State University Press, xiv, 237 p. MITSUO, Nakamura. Nihon no kindai shōsetsu. Tōkyō: Iwanami Shoten, 2004. KEN, Hirano. Geijutsu to jisseikatsu. Tōkyō: Iwanami Shoten, 2001. SEI, Itō. Shōsetsu no hōhō. Tōkyō: Iwanami Shoten, 2006. SEI, Itō. Shōsetsu no ninshiki. Tōkyō: Iwanami Shoten, 2006. HINUMA, Rintarō. Junbungaku to taishūbungaku no aida. Kōbun dōshinsha, 1967. KENKICHI, Yamamoto. Shishōsetsu sakkaron. Tōkyō: Kōdansha, 1998. |